
 

Paper No. 2380 
 

CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Tuesday 12th October at 10.30am  

Field Fishers, Riverbank House, 2 Swan Ln, London EC4R 3TT 
 

 
Present          Lord Edward Faulks (Chairman) 
   Nazir Afzal (remotely) 
   Andrew Brennan (remotely) 
   Tristan Davies 
   David Hutton (remotely) 
   Alistair Machray 

Helyn Mensah (remotely) 
Mark Payton 
Allan Rennie 
Miranda Winram (remotely) 
    

 
 

In attendance:  Charlotte Dewar, Chief Executive 
Robert Morrison, Head of Complaints  

 
    

 
Also present:  Members of the Executive:  
 

Elizabeth Cobbe (remotely) 
Rosemary Douce (remotely) 
Alice Gould  
Sebastian Harwood 
Emily Houlston-Jones  
Natalie Johnson 
Molly Richards  
Martha Rowe  

 
 

 
Observers:            Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee (remotely) 
            

   
     
    
      



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence and Welcomes  
 

Apologies were received from Andrew Pettie and Asmita Naik.  
 

 
2.  Declarations of Interest 
 

There were no declarations of interest received. 
 

3.       Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 7 September. 
 

4.  Matters arising  
 

There were no matters arising. 

 
5.      Update by the Chairman – oral  

 
The Chairman updated the Committee on recent developments relevant to its 
work.  
 

6. Complaints update by the Head of Complaints  
 
The Head of Complaints updated the Committee on ongoing operational and 
recruitment matters.  

 
7. Complaint 02643-21 James v Mail Online 
 

The Committee had an initial discussion of the complaint and asked the Executive 
to carry out further investigation. It agreed to defer any decision until its next 
meeting.  

 
8. Complaint 05684-21 Khoram-Scotts v Mail Online 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld as a breach of Clause 1 (Accuracy). A copy of the ruling appears in 
Appendix A 

 
 

9. Complaint 04182-21 Interlink v The Daily Telegraph 
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld as a breach of Clause 1 (Accuracy). The decision will be finalised in 
correspondence. A copy of the ruling appears in Appendix B 
 
 

 
10.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

     The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix C. 
 



    Item                                  3 

 
11.   Any other business 

 

The Committee discussed how it handles conflicts of interest involving editorial 

members of the Complaints Committee. It agreed that editorial members will be 

conflicted out of considering complaints about titles that employed them or closely 

connected titles for a period of 3 years from when they left the employment.  
 

 
12.   Date of next meeting  

 
  The date of the next meeting was confirmed as 30th November at Gate House.  
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

Appendix A 
 

Decision of the Complaints Committee –05684-21 Khoram-Scotts and Scotts v 
Mail Online 

Summary of Complaint 

1. Behnaz Khoram-Scotts and Emmanuel Scotts complained to the Independent 
Press Standards Organisation that Mail Online breached Clause 1 (Accuracy) of 
the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Judge compares £87,000 
serial fraudster who splashed out on 63 pairs of Jimmy Choos to former 
Philippines First Lady Imelda Marcos infamous for her 3,000-pair collection but 
spares her jail”, published on 12 April 2021. 

2. The article reported that the complainants had “pleaded guilty to fraud by 
false representation and conspiracy to commit fraud following an investigation 
by the Dedicated Card and Payment Crime Unit (DCPCU), a specialist police unit 
funded by the banking and cards industry”. It said they were “called 'serial 
fraudsters' by [the] judge”, and reported that the prosecutor told the court that 
police had recovered 63 pairs of designer shoes from Mrs Khoram Scotts’ home. 
The article also reported that the “couple opened six different bank accounts with 
fake names after they lied about their professions to present themselves as 
wealthy”. It also said that Mr Scotts “was arrested on April 15, 2020, at 
Heathrow Airport where around £7,000 in euros, several credit cards, cheque 
books, and a bank statement showing a balance of £104,000 was found in his 
luggage”. It further reported that the “couple used their fake bank accounts to 
deposit foreign cheques, one of which was for £81,000” and that Mr Scotts’ 
“second home address” was searched. 

3. The complainants said that the article was inaccurate in breach of Clause 1. 
They said that they were not “serial fraudsters” nor had they “pleaded guilty to 
fraud by false representation and conspiracy to commit fraud” as Mr Scotts 
pleaded guilty to conspiracy to commit fraud and Mrs Khoram Scotts admitted 
possession of articles for use in fraud and possession of criminal property. The 
complainants also said it was inaccurate to report that Mr Scotts had been 
arrested at Heathrow Airport on 15 April 2020, and that the correct date of the 
arrest was 16 October 2018. The complainants said that much of the 
information in the article was inaccurate, as all the items that were seized from 
their home had been bought legitimately; Ms Khoram-Scotts did not have 63 
pairs of shoes; they had not used fake bank accounts to deposit foreign cheques, 
one of which was for £81,000; and that they had not “lied about their 
professions” and had actually held roles as a stockbroker and beautician, for 
which they possessed evidence. The complainants said it was inaccurate to report 
that their second home address was searched as they only had one house. The 
complainants said another person was involved in the case who was not referred 



    Item                                  3 

to in the article, and the omission of a reference to this individual in the article 
was misleading. 

4. The publication did not accept a breach of the Code. It said it had relied on 
the press release which had been issued by the Dedicated Card and Payment 
Crime Unit (DCPCU), a specialist police unit, which it said it was entitled to rely 
on, and a report by an agency reporter who had attended court, copies of which 
it supplied. The press release stated that the “married couple pleaded guilty to 
fraud by false representation and conspiracy to commit fraud”. On receipt of the 
complaint, the publication amended the article to report that Mr Scotts “admitted 
conspiracy to commit fraud and possession of articles for use in fraud” and Ms 
Khoram-Scotts “admitted possession of articles for use in fraud and possession of 
criminal property”. Prior to the start of IPSO’s investigation, this was amended 
further to report that Mr Scotts’ had admitted  solely to “conspiracy to commit 
fraud”. 

5. The complaint was not resolved, and after IPSO began its investigation, the 
police press release that the article was based on was amended. The 
amendments confirmed  that Mr Scotts was arrested at Heathrow Airport on 16 
October 2018 and the publication then amended the article to reflect the true 
date of the arrest. The word “foreign” before “cheques” was also deleted from 
the press release, and the publication then amended the article by also removing 
the word “foreign”. With regards to the search of Mr Scotts’ home, the word 
“second” was deleted from the press release, which the newspaper then also 
deleted from the  article, whilst noting that it appeared that the police had 
searched more than one property. The press release was also amended to delete 
“falsely” from the sentence: “Mr Scotts falsely claimed to be a stockbroker while 
Mrs Scotts claimed she was a beautician, for which there was no evidence”, 
together with the phrase “for which there was no evidence”. The publication did 
not make a corresponding amendment to the article, and continued to report 
that the complainants had “lied about their professions”. 

6. The publication said it had promptly made amendments to the article in order 
to clarify minor factual details, but it did not consider these matters to constitute 
significant inaccuracies, misleading statements or distortions. Therefore, it did 
not offer to publish a correction which acknowledged the points which had been 
corrected in the article, nor offer an apology. 

7. The publication noted the complainants’ complaints about the police, and that they did not agree with 

the charges that had been brought against them. However, it said that it relied 
on absolute privilege when reporting the court case, and that allegations of 
police misconduct was not a matter for IPSO to consider. The publication said 
that it had been heard in court that the complainants had “lied about their 
professions” and noted that the police press release stated: “The couple opened 
numerous bank accounts in different names, using fake identification and 
doctored documents which gave false impressions of their wealth. Mr Scotts 
claimed to be a stockbroker while Mrs Scotts claimed she was a beautician. A 
total of six fraudulent accounts were opened in different names,” and provided 



    Item                                  3 

notes which showed that it had been heard in court that the accounts were 
“fictional”. It also said that items taken by the police had been found to be 
property bought with the proceeds of crime and that it was heard in court that 
Mrs Khoram-Scotts had 63 pairs of shoes, with the contemporaneous notes of 
the reporter who attended court referring to a “vast array of designer shoes”. It 
also said that it was not required to report all the details of a case verbatim, and 
in this case had focussed on the sentencing of the complainants and it was not 
misleading to omit reference to another party referred to during the trial. 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 

8. The article under complaint was a court report. It had reported that both 
complainants had “pleaded guilty to fraud by false representation and 
conspiracy to commit fraud”. This information had been taken directly from the 
police press release which had been issued by the DCPCU, the unit which had 
undertaken the investigation into the defendants. The errors in the press release, 
which were later corrected, were not discernible at the time of publication of the 
article, for example because there were internal inconsistencies, and the 
content  was not contradicted by the notes taken by the agency reporter in 
court. In these circumstances, by accurately reporting the police press release, 
the publication had taken sufficient care not to publish inaccurate information, 
and there was no breach of Clause 1(i). 

9. The press release that the publication had relied upon was amended after the 
complainants made a complaint. The publication had then amended the article 
to accurately report the offences for which the complainants had pleaded guilty. 
However, it did not offer to publish a correction to identify the inaccuracies which 
had been corrected. The offences for which the complainants had pleaded guilty 
was central to the report of the court proceedings, and the published inaccuracy 
was significant and needed to be corrected in a manner which met the 



    Item                                  3 

requirements of Clause 1(ii). The amendments made to the article, in the 
absence of a published footnote which identified the inaccuracies which had 
been corrected, did not constitute a sufficiently prominent correction, where it did 
not acknowledge the original inaccuracy for readers, and the publication had 
therefore breached Clause 1(ii). 

10. The article had also reported that the complainants had “lied about their 
professions”. The original press release issued by the DCPCU had stated that Mr 
Scotts had “falsely claimed” to be a stockbroker, Mrs Khoram-Scotts had 
“claimed” to be a beautician, and that there was “no evidence” for these claims. 
For the reasons already given, the publication was entitled to rely on the press 
release and, in reporting these matters, there was no failure to take care under 
Clause 1(i). The press release had subsequently been amended on this point in 
the manner explained in paragraph 5, above.  The publication did not make 
corresponding revisions to the article and the Committee considered whether 
there was a significant inaccuracy requiring correction. The Committee 
considered the information in the updated press release, which the complainant 
accepted was accurate, and the contemporaneous notes taken by the agency 
reporter in court. The complainants accepted that they had opened multiple bank 
accounts under fake names and that they had been convicted of fraud offences. 
In the context of the article which had accurately reported that they had opened 
bank accounts using false identities, it was not significantly inaccurate to report 
that they had “lied about their professions”, in circumstances where the corrected 
police press release continued to refer to them as “claim[ing]” to be a member of 
such professions. There was no breach of Clause 1 on this point. 

11. The press release had also been updated on several other points reported in 
the article which the complainants said were inaccurate: replacing the cashing of 
“foreign cheques” with simply “cheques”; the search of Mr Scotts’ “second 
home” to his “home address in Wandsworth”; and the date of his arrest from 15 
April 2020 to 16 October 2018. The Committee found that where it was not in 
dispute that the court had referred to cheques being cashed, the origin of these 
cheques as domestic or foreign was not a significant detail requiring correction. 
In addition, where Mr Scotts’ property had been searched, and it was accepted 
that the complainants lived in more than one property, it was not significantly 
inaccurate to refer to a “second” home being searched. Finally, where the date 
of the arrest was mentioned in passing and it was not suggested that it had 
particular significance, the difference of 18 months between the two dates was 
not significant. None of these points required correction, and there was no 
breach of Clause 1. The Committee, however, welcomed the amendments made 
to the article by the publication. 

12. The complainants had contested evidence that was heard in the court case. 
However, newspapers are responsible for accurately reporting what is heard in 
court; they are not responsible for the accuracy of what is heard by the court. 
Whilst the complainants did not accept some of the claims which had been made 
about them, it was not inaccurate to report that the court had heard that 63 pairs 
of designer shoes had been recovered from Mrs Khoram-Scotts’s home. The 



    Item                                  3 

complainants also said it was inaccurate to describe them as “serial fraudsters”. 
However, the contemporaneous notes provided by the journalist demonstrated 
that this had been said by the judge during the trial, and it was attributed to him 
within the article. The complainants had also alleged that there had been police 
misconduct in their case, which was not a matter which fell under the Editors’ 
Code. There was no breach of Clause 1 on these points. 

13. The complainants considered the absence of a reference in the article to a 
third party involved in their case to be misleading. Newspapers do not have to 
report all information heard in court and it was not misleading to omit to 
mention that another party was named in connection with the complainants, 
where the article focused on the convictions of the complainants. This omission 
did not raise a breach of Clause 1. 

Conclusions 

14. The complaint was partly upheld under Clause 1(ii). 

Remedial Action Required 

15. Having upheld a breach of Clause 1(ii) the Committee considered what 
remedial action should be required. In circumstances where the Committee 
establishes a breach of the Editors’ Code, it can require the publication of a 
correction and/or an adjudication, the terms and placement of which is 
determined by IPSO. 

16. Whilst the publication had taken appropriate care by relying on the police 
press release, once the inaccuracy regarding the complainant’s pleas had come 
to light it had not offered to put a correction on record acknowledging the 
inaccuracies contained in the original article. The Committee considered the 
appropriate remedy. Taking into account the fact that the publication had 
promptly amended the article and the nature of the inaccuracy, it concluded that 
a published correction was appropriate. 

17. The Committee then considered the placement of the correction. As the 
article had already been amended, it should appear as a footnote to the article. 
The correction needed to record that the article had inaccurately recorded the 
offences the complainants had pleaded guilty to. It should state that it has been 
published following an upheld ruling by the Independent Press Standards 
Organisation. The full wording and position should be agreed with IPSO in 
advance. 
 

Date complaint received: 20/05/2021 

Date complaint concluded by IPSO: 11/11/2021 

 



    Item                                  3 

Appendix B 
 

Decision of the Complaints Committee – 04182-21 Interlink v The Daily 
Telegraph 

Summary of Complaint 

1. Interlink complained to the Independent Press Standards Organisation that 
The Daily Telegraph breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of 
Practice in an article headlined “Not anti-Semitic to tackle forced marriage, says 
Jewish group”, published on 9 February 2021 and an article headlined “Forced 
marriage has no place in Britain, says PM”, published on 12 February 2021. 

2. The first article described the report of a Jewish think tank, which it called “the 
nation’s first think tank to tackle extremism in Judaism”. It reported that the think 
tank had warned that “Anti-Semitism is being weaponised as a ‘fig leaf’ to shut 
down reports of forced marriage in Orthodox communities”. It went on to the 
state that “the report said addressing the issue [of arranged marriage] within 
some Charedi communities “may lead to accusations of anti-Semitism, levelled 
either at [the think tank], or another organisation we work with””. The founder of 
the think tank was also quoted as saying “I understand people are worried about 
anti-Semitism but we don’t have time for anti-Semitism to be eradicated before 
we address harms perpetrated in our community. For too long we have been 
asked to stay silent on anything perceived as criticism of our community for fear 
of stoking anti-Semitism – it is just wrong. Bigots are responsible for their own 
bigotry. We have work to do and there is no time to waste. We must not allow 
anyone to manipulate bigotry as a fig leaf for harmful practices”. The article also 
contained a quote from a government spokesman who stated: “Forced marriage 
is not a problem specific to one country or culture. The Forced Marriage Unit 
runs an ongoing outreach programme to raise awareness of this practice”. 

3. The first article also appeared online under the headline “Anti-Semitism 
weaponised as a 'fig leaf' to shut down forced marriage reports”. It contained the 
same information, but also included quotes from the CEO of Interlink from an 
interview on a radio programme, in which she “said it was ‘absolutely abnormal’ 
for young people in the [ultra-Orthodox Jewish] community to be pressured into 
marriage” and that “forced marriage [w]as an ‘alien concept’ in Judaism and 
that consent is required to ensure the marriage is valid”. 

4. When the first article was shared on Twitter, the link included a photograph of 
several men in ultra-Orthodox Jewish dress. 

5. The second article reported that “Boris Johnson has described forced marriage 
in the ultra-Orthodox Jewish community as a ‘despicable, inhuman and an 
uncivilised practice’” and that his spokesman had told another newspaper that 
“forced marriages have ‘no place whatsoever in Britain or anywhere in the 



    Item                                  3 

world’”. The article reported that these comments followed on from the report 
referred to in the previous article under complaint. 

6. The second article also appeared online under the headline “Forced marriage 
in ultra-Orthodox Jewish community 'despicable', says Boris Johnson”. The online 
version contained the same information as the one in print, and repeated the 
claims that the think tank’s founder had said “anti-Semitism is being weaponised 
as a ‘fig leaf’ to shut down reports of forced marriage in Orthodox 
communities”. It also contained a reaction from the founder of the think tank 
referred to in the first article who stated that the Prime Minister had “rightly 
condemned forced marriage – there is no ambiguity in his statement. We 
condemn all coercive practices that fly in the face of the liberty that all citizens 
should enjoy". 

7. The complainant, a membership organisation for ultra-Orthodox Jewish 
organisations, whose CEO was quoted in the online version of the first article, 
said that both the articles were inaccurate in breach of Clause 1. With regards to 
the first article, it said that the reference to the report was not prominent enough 
in the article, and therefore that a reader who only scanned the article, or read 
just the headline, would be given the misleading impression that forced 
marriages were common in the ultra-Orthodox Jewish community. It stated that it 
was misleading to state that anti-Semitism was used as a “fig-leaf”, as the report 
itself did not contain these words, and only stated that criticism of the community 
“may lead to accusations of anti-Semitism”. The complainant said that on this 
basis the headline of the online version was not supported by the text, and also 
breached Clause 1(iv) as it stated as fact that anti-Semitism is weaponised as a 
fig leaf by the ultra-Orthodox Jewish community, when it should have been 
attributed as conjecture by the authors of the report. 

8. The complainant said that by describing the think tank as tackling “extremism” 
the article inaccurately implied that the complainant’s community was made up 
of extremists, which was bolstered by the inclusion of the photograph of people 
in ultra-Orthodox clothing which appeared when the article was shared on social 
media. In addition, the complainant said that, as the article related to the 
community the complainant represented, the newspaper should have contacted 
the complainant for comment in advance. It said it was not enough to include the 
comments from its CEO without putting the allegations to it directly. 

9. With regards to the second article, the complainant said it was inaccurate to 
report that the Prime Minister had “described forced marriage in the ultra-
Orthodox Jewish community as a ‘despicable, inhuman and an uncivilised 
practice’” and that in fact the quote supplied by the spokesperson had 
condemned forced marriages in general, and had not specifically targeted the 
ultra-Orthodox Jewish community. The complainant noted the online version of 
the first article contained a statement about forced marriage which had made 
clear it was “not a problem specific to one country or culture”. It said the second 
article contradicted this. The complainant contacted Number 10 and provided 
the correspondence, which said that when the spokesperson had been asked 



    Item                                  3 

about “specific concerns”, it responded with “general lines that forced marriage 
has no place in the UK” and gave the following stock lines: 

All forced marriage has no place whatsoever in Britain or anywhere in the world. 
- There have been significant steps taken since 2010 to tackle the practice and 
the Government has already significantly strengthened the law on forced 
marriage and introduced lifelong anonymity for victims. - This Government will 
continue to work with the police, other agencies and partners abroad to do all 
we can to combat forced marriage and support victims. Details: In 2014 the 
Government made forced marriage a criminal offence. In 2017, we introduced 
lifelong anonymity for forced marriage victims to provide them with further 
protection and help ensure that perpetrators are brought to justice. 

10. The publication did not accept a breach of the Code with regard to either 
article. In the first article, it confirmed that the think tank’s report did not directly 
refer to the use of anti-Semitism as a “fig leaf”. However, it said that it was the 
quote of the think tank’s founder, which was included in the article, that provided 
the basis for the use of this term. The publication said that the founder went 
further than the report, and her quote justified the use of the term ‘fig leaf’ as 
well as the headline of the article. It drew particular reference to the following 
sections of the quote: “we don’t have time for anti-Semitism to be eradicated 
before we address harms being perpetrated in our community […] For too long 
we have been asked to stay silent on anything that can be perceived as criticism 
of our community for fear of stoking anti-Semitism: it is just wrong […] We must 
not allow anyone to manipulate bigotry as a fig leaf for harmful practices”. The 
publication said that where the founder had stated that the subject of forced 
marriage was shut down on the grounds that to discuss the subject is anti-
Semitic, then it was not misleading for the article to characterise anti-Semitism as 
being weaponised. 

11. The publication said that the article was not confusing comment, conjecture 
or fact – it said it was a factual account of the findings of the report. It also said 
the quotes from the founder of the think tank were attributed to her and were 
clearly her comments on the findings of the report. 

12. The publication said that the report focused on forced marriage within some 
ultra-Orthodox communities, and  therefore the article was clearly referring to 
sections of the community represented by the complainant. It said that where 
arranged marriages move into coercion it becomes a criminal offence of forced 
marriage. It said that the word “extremism” was therefore not misleading for 
parts of the community who broke the law in this way and fell short of the 
general norms of society in this way. 

13. The publication said that it was not a failure to take care to not contact the 
complainant for comment prior to the publication of either article. It said the 
article was a report about the findings of a respected think tank into the issue of 
forced marriage in some sections of the ultra-Orthodox Jewish community. It 
said that the complainant’s CEO had given an in depth, broadcast interview 



    Item                                  3 

responding to the findings of the report which was extensively quoted in the 
article, and that there was no additional requirement to approach Interlink 
Foundation under Clause 1(i). 

14. With regards to the second article, the publication said that another 
newspaper had asked the Prime Minister’s spokesperson at a parliamentary 
lobby a question about forced marriages in the ultra-Orthodox Jewish 
community. The reporter had spoken to the other newspaper on the phone after 
the lobby, and it had provided the publication with the specific question it had 
asked the spokesperson, as well as the response. The question had been: a “new 
report […] highlighting the prevalence of forced marriage in the ultra-orthodox 
Jewish community has called on the government to ‘ensure that education 
around forced marriage will be included in the mandatory Relationship and Sex 
Education’, and to bring criminal prosecutions for those conducting religious only 
ceremonies, particularly for children under 18 years old. What’s the PM’s 
reaction to this, and the report, and will these recommendations be followed 
up?” The publication did not have a recording of the response; however it 
confirmed that when asked specifically about the findings of the report into 
forced marriage in the ultra-Orthodox Jewish community, the Prime Minister’s 
spokesperson responded with the “stock line” set out at paragraph 9. The 
publication said there was no doubt that the Prime Minister was being asked to 
respond directly to the calls to the government arising from the report by the 
think tank, and that it was irrelevant in the context of the question put to him, 
and the article under complaint, that he held the same view about forced 
marriage generally. 

15. Whilst the publication did not accept a breach of the Code, it offered to 
publish the following clarifications in its first substantial response to IPSO’s 
investigation. It offered to publish the following in print in the corrections and 
clarifications column: 

In an article 'Forced marriage has no place in Britain, PM' (12, Feb) we quoted 
Boris Johnson's response to a direct question about forced marriages in ultra-
orthodox Jewish communities, which was the subject of a think tank report.  Mr 
Johnson answered the question directly whilst also condemning all forced 
marriages. 

And as a footnote to the online article: 

CLARIFICATION: Boris Johnson's response to the direct question about forced 
marriages in ultra-orthodox Jewish communities also condemned all forced 
marriages. 

 

 

 



    Item                                  3 

Relevant Code Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 

16. The first article was a news report on the think-tank’s findings, and contained 
quotes from various sources which were clearly attributed respectively. The 
complainant had concerns that the headline of the online version was not 
supported by the text, and it stated anti-Semitism was used as a “fig leaf” as fact, 
when this was an opinion. The Committee noted that headlines are summaries of 
articles, and should be read with the article, rather than in isolation. The term 
“fig leaf” in the headline of the online article was in quotation marks – indicating 
that this was a quote. Where the article went on to include the quote the term 
derived from, and explain the basis of the headline, the headline was supported 
by the text, and comment and fact were distinguished. There was no breach of 
Clause 1 on this point. 

17. The article had stated in its opening paragraph that anti-Semitism was 
weaponised as a “fig leaf” to shut down reports of forced marriage in ultra-
Orthodox Jewish communities. It did not say that this term was contained in the 
report – in fact it confirmed that it was the “think tank” that had warned this. The 
founder of the think tank had given a quote, reported in the article, which stated 
that the community “had been asked to stay silent on anything that can be 
perceived as criticism of our community for fear of stoking anti-Semitism […] We 
must not allow anyone to manipulate bigotry as a fig leaf for harmful practices”. 
The Committee considered that this quote, by the think tank’s founder, could be 
characterised as stating that the think tank had warned that anti-Semitism was 
being used as a “fig leaf” to stop reports of anti-Semitism. There was no breach 
of Clause 1 on this point. 

18. The think-tank had been described as “the nation’s first think tank to tackle 
extremism in Judaism”. This description reflected the purpose of the 
organisation, as stated by the think tank itself, and the complainant was not in a 



    Item                                  3 

position to state what the think tank’s aims were. The article did not report that 
all members of the ultra-Orthodox community were extremists, and there was no 
breach of Clause 1 on this point. 

19. The article reported on the findings of a published paper, as well as 
containing quotes from the think tank’s founder, a government spokesperson, 
and publicly available quotes from the complainant’s CEO (in the online version 
of the article only). It was not necessary for the publication to go to the 
complainant for comment where it was reporting the facts of the report, and 
quotes from other people, which did not contain direct allegations against the 
complainant. There was no failure to take care under Clause 1(i) on this point. 

20. The second article reported that “Boris Johnson has described forced 
marriage in the ultra-Orthodox Jewish community as a ‘despicable, inhuman 
and an uncivilised practice’”. Both parties accepted that, in fact, the exact 
wording of the response had been about forced marriage in general, rather than 
within the ultra-Orthodox Jewish community. The publication had said the quote 
could be attributed as relating specifically to the ultra-Orthodox community as it 
had been in response to a specific question about the think tank’s report about 
the community. Whilst the publication was entitled to offer its own interpretation 
of the response – including the fact that it had been given in answer to a specific 
question about the occurrence of the practice within a particular community – the 
Committee found that it was misleading to report as fact that Boris Johnson had 
said that forced marriage in the ultra-Orthodox Jewish community specifically 
was a “despicable, inhuman and an uncivilised practice” without making clear in 
the article that this phrase had been used as part of a comment on the practice 
generally. The publication had not taken care not to report the response in a 
misleading way, and the Committee therefore established a breach of Clause 
1(i). 

21. The quote, and the focus of the article on the ultra-Orthodox Jewish 
community, was the central point of the article, and it did not report the context 
in which it had been given. The article suggested as fact that  the Prime Minister 
had condemned the practice within a specific community, which was not the 
case. This was significantly misleading and required correction. 

22. The publication offered to publish a clarification on this point. However, this 
clarification stated that the Prime Minister had “also” condemned all forced 
marriages. This did not make clear that in fact, whilst the Prime Minister had 
been responding to a direct question, he had only condemned forced marriage 
in general, and had not referred to a specific community. The clarification was, 
therefore, also misleading as it implied that the Prime Minister had condemned 
both forced marriage in general and in the ultra-Orthodox Jewish community 
specifically. As the clarification did not identify the original inaccuracy and put 
the correct position on the record, there was a further breach of Clause 1(ii). 

 



    Item                                  3 

Conclusion(s) 

23. The complaint was partly upheld under Clause 1. 

Remedial Action Required 

24. Having upheld a breach of Clause 1, the Committee considered what 
remedial action should be required. In circumstances where the Committee 
establishes a breach of the Editors’ Code, it can require the publication of a 
correction and/or an adjudication, the terms and placement of which is 
determined by IPSO. 

25. The Committee considered that the publication did not take the necessary 
care when reporting the context in which the Prime Minister’s quote had been 
given. The Committee considered what remedy was appropriate to the breach. It 
noted that the publication had offered a clarification during IPSO’s investigation. 
While the Committee had ultimately concluded that the clarification offered was 
not sufficient for the reasons explained, given the publication’s offer to clarify 
and the nature of the misleading statement, it concluded that the appropriate 
remedy was the publication of a correction to put the correct position on record. 

26. The Committee then considered the placement of the correction. It should 
appear in the established print corrections and clarifications column. If the 
publication intends to continue to publish the online article without further 
amendment, the correction on the article should be published immediately 
beneath the headline. If the article is amended, the correction should be 
published as a footnote which explains the amendments that have been made. It 
should state that it has been published following an upheld ruling by the 
Independent Press Standards Organisation. The full wording and position should 
be agreed with IPSO in advance. 
 

Date complaint received: 22/04/2021 

Date complaint concluded by IPSO: 04/11/2021 

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

Appendix C 
 
 

Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

2262 03315-
21/0432
2-21 

Ruayrungruang v The Daily Telegraph/The Sunday 
Telegraph 

2272 05779-
21 

Dyess v thesundaytimes.co.uk 

2276 04283-
21 

Friel v thejc.com 

2279 04302-
21 

Lovatt v thenational.scot 

2289  Request for review 

2264 03308-
21 

Reed v Mail Online 

2270 02862-
21 

Catsleford Farm v Daily Mirror 

2283 01987-
21 

A woman v asianimage.co.uk 

2296  Request for review 

2303 00006-
21 

Hackett v Hull Daily Mail 

2301  Request for review 

2257 03211-
21 

Brown v The Courier 

2294 06462-
21 

Benwell v plymouthherald.co.uk 

2305  Request for review 

2318  Request for review 

2322  Request for review 

 


