
 

Paper No. 2476 
 

CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Tuesday 1st  March at 10.30am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present          Lord Edward Faulks  
   David Hutton 
   Alistair Machray 
   Helyn Mensah 
   Asmita Naik 
   Mark Payton 

Andrew Pettie 
Allan Rennie 
Miranda Winram(remotely) 

    
 
 

In attendance:  Charlotte Dewar, Chief Executive 
Robert Morrison, Head of Complaints  

 
    

 
Also present:  Members of the Executive:  
 

Elizabeth Cobbe (remotely) 
Sarah Colbey  
Rosemary Douce  
Alice Gould 
Sebastian Harwood  
Emily Houlston-Jones 
Natalie Johnson 
Vikki Julian 
Chloe Mckiver 
Molly Richards 
Martha Rowe 

 
 

 
Observers:            Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
            Sarah Lee, Board Member 

   
     
    
      



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence and Welcomes  
 

Apologies were received from Andy Brennan, Nazir Afzal and Tristan Davies. 
 

2.  Declarations of Interest 
 

There were no declarations received. 
 

3.       Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 25 January 2022. 
 
4.  Matters arising  
 

There were no matters arising. 

 
5.      Update by the Chairman – oral  

 
The Chairman updated members on plans for further engagement with national 
publishers.  
 

6. Complaints update by the Head of Complaints – Oral 
 

The Head of Complaints reported to members that, since the last meeting, he had 
appointed Emily Houlston-Jones and Alice Gould as Senior Complaints Officers. 

 
7. Complaint 03088-21 Jain v nwemail.co.uk 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of the ruling appears in Appendix A. 
 

8. Complaint 10225-21 A man and a woman v Ardrossan & Saltcoats Herald 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of the ruling appears in Appendix B. 
 

9. Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

     The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix C. 
 

10.       Any other business 
 
  There was no other business. 
 
11.      Date of next meeting  

 
The date of the next meeting was subsequently confirmed as 26 April 2022. 

 
 
 
 



    Item                                  3 

Appendix A 
 

Decision of the Complaints Committee 03088-21 Jain v nwemail.co.uk 

Summary of Complaint 

1. Ashutosh Jain complained to the Independent Press Standards Organisation 
that nwemail.co.uk breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy), Clause 3 
(Harassment), Clause 12 (Discrimination) and Clause 14 (Confidential sources) 
of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Under fire consultant 
Ashutosh Jain leaves UHMBT”, published on 24th February 2021. 

2. The article reported that the complainant, whom it described as an “under-fire 
consultant”, had left his position at the University Hospitals of Morecambe Bay 
Trust (UHMBT). It reported that the complainant “was criticised for errors that 
played a role in the deaths of patients being treated by the trust”, and that “[h]e 
is among three urologists who have come under fire due to failures in patient 
care, with an external inquiry looking into concerns that date back to 2001”. The 
article went on to state that “[c]oroners ruled clinical errors made by [the 
complainant] and former colleagues… contributed to the deaths of two patients”, 
naming the colleagues and the two patients in question. It also reported that 
UHMBT had “apologised to families and patients affected by mistakes made by 
the three doctors”. The article was accompanied by a photograph of the 
complainant. 

3. The complainant said that the article contained a number of inaccuracies in 
breach of Clause 1. He said that while he had consulted on both patients’ cases, 
he had not been criticised or found guilty by any official authority for a failure in 
patient care or for contributing to the deaths of the two patients, and that 
therefore it was inaccurate to state that he “was criticised for errors that played a 
role in the deaths of patients being treated by the trust”; that “[h]e is among 
three urologists who have come under fire due to failures in patient care, with an 
external inquiry looking into concerns that date back to 2001”; that “[c]oroners 
ruled clinical errors made by [the complainant] and former colleagues… 
contributed to the deaths of two patients”; and that “[h]is errors were ruled to 
have played a part in the deaths” of two patients. The complainant further said 
that the coroner’s reports that related to the deaths of the two patients did not 
mention any individuals’ names as being responsible for their deaths, and that 
he had not been asked to attend coroner’s court in either case. In addition, the 
complainant added that he considered the statement that “[h]e is among three 
urologists who have come under fire due to failures in patient care, with an 
external inquiry looking into concerns that date back to 2001” inaccurately 
suggested that the external inquiry was only investigating three urologists, 
whereas the external inquiry was in fact looking into the entire department. He 
highlighted that he had only worked at the department since 2008, and that the 
external inquiry had yet to publish the report. 



    Item                                  3 

4. The complainant also said that the claim that “UHMBT leaders have 
apologised to families and patients affected by mistakes made by the three 
doctors” was also inaccurate. He said that while UHMBT may have apologised, 
this was not an admission of wrongdoing and the investigation into these 
incidents were still ongoing. He said that therefore it was misleading and 
inaccurate to state that “mistakes [were] made by the three doctors”. 

5. Furthermore, the complainant said that the headline reference to his 
departure from UHMBT and the reference to him as “under fire” were 
inaccurate; he was not “under fire” from any official authority, which he 
considered the article suggested. He added that this also gave the misleading 
impression that he left UHMBT due to being “under fire”, rather than for 
personal reasons. 

6. The complainant also said that the article breached Clause 2 because the 
publication of the photograph of him, without his consent, was an intrusion into 
his privacy. 

7. In addition, the complainant also said that the article breached Clause 3 as he 
felt harassed by the article was well as previous articles published which were not 
under complaint; Clause 12 as he believed the newspaper focused its articles on 
BAME doctors and failed to report any incidents related to local British doctors; 
and Clause 14 as he considered there had been a breach of his personal 
confidentiality. 

8. The publication did not accept a breach of the Code and defended the 
accuracy of its coverage. It said that the complainant was named by the family in 
an inquest into the death of the first patient and that the coroner recorded a 
conclusion which stated “[t]he cause of death was contributed to by the failure to 
provide a stent to drain [the patient’s] infection earlier in her treatment.” It 
provided a copy of an inquest document which contained the conclusion of the 
coroner as to the cause of death. It added that the patient’s husband had also 
criticised the complainant’s care of his wife. In relation to the second patient, the 
publication said that the coroner had ruled that he had died after developing 
urosepsis, caused by “missed opportunities to change his ureteric stent”. It 
provided correspondence from the Coroner’s Office, which stated that the 
second patient died “as a result of a stroke he suffered… which was contributed 
to by his underlying medical conditions and the development of urosepsis 
following missed opportunities to change his ureteric stent”. The publication 
further said that the complainant was consistently named by the patient’s families 
as the consultant in charge of their relatives, and that he was criticised by a 
whistle-blower during an employment tribunal and subsequent book. In support 
of its position, the publication provided a number of previous articles published 
by nwemail.co.uk which included criticisms from family members regarding the 
care provided by the complainant, and which stated that the complainant’s 
mistakes had contributed to the deaths of the two patients. 



    Item                                  3 

9. The publication also highlighted that it had contacted the UHMBT for 
comment prior to publication and had also approached the complainant for 
comment, both of which were declined. 

10. In regard to the complainant’s concerns about UHMBT’s apology and the 
alleged “mistakes made”, the publication provided a copy of the apology. The 
statement said that: “We feel deeply sorry for [the husband of the first patient], 
and for the family of [the second patient] and want to apologise to, and reassure 
them and your readers, that we take every case where a patient dies extremely 
seriously and that safety for our patients is our primary aim as a healthcare 
organisation.” The statement concluded by saying that “We want to assure them 
that our investigations have been thorough, we have learned lessons and of 
course if [the whistle-blower] has any further information we’d be grateful to hear 
from him.” The publication said the apology was given after the trust was asked 
to comment on the calls from the families of the patients for the three named 
doctors, including the complainant, to be struck off. 

11. The publication said that as concerns regarding the urology department had 
been raised in parliament and as the complainant had been criticised by families 
of the patients and the whistle-blower, its description of the complainant as 
“under fire” was supported. It added that it did not consider the statement that 
“[h]e is among three urologists who have come under fire due to failures in 
patient care, with an external inquiry looking into concerns that date back to 
2001” meant that the inquiry was solely focused on the three urologists.  

12. Furthermore, the publication did not accept a breach of Clause 2. It said that 
the photograph of the complainant was provided by a former colleague of the 
complainant and that it had been used on numerous occasions previously, 
including by other publications. It further said that the use of the photograph was 
in the public interest as the complainant worked in a public-facing role, and that 
it did not reveal anything personal about him, it merely showed him in a 
professional light. 

13. The publication also did not accept a breach of Clause 3, Clause 12, or 
Clause 14. It said that the newspaper had never tried to intimidate, harass, or 
pursue the complainant; that no discrimination had been shown towards the 
complainant; and that it had protected all confidential sources of information. 

14. Whilst the publication did not accept a breach of the Editors’ Code, it offered 
to publish the following footnote clarification at the bottom of all the stories that 
had been run about the trust, in order to resolve the complaint: 

“Mr Jain has asked The Mail to clarify he has worked at the University Hospitals 
of Morecambe Bay Trust since 2008. Niche Health and Social Care Consulting 
have been commissioned by NHS England/Improvement at the request of 
UHMBT to carry out an independent external review into the Trust's urology 
service after they received complaints and concerns. Niche Health and Social 
Care Consulting has yet to publish its official findings.” 



    Item                                  3 

15. The complainant did not consider the clarification offered was adequate to 
resolve his complaint. 

Relevant Clause Provisions 

Clause 1 (Accuracy)  

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical 
and mental health, and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public 
or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Clause 3 (Harassment)*  

i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent pursuit. 

ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or photographing 
individuals once asked to desist; nor remain on property when asked to leave 
and must not follow them. If requested, they must identify themselves and whom 
they represent. 

iii)  Editors must ensure these principles are observed by those working for them 
and take care not to use non-compliant material from other sources. 

 



    Item                                  3 

Clause 12 (Discrimination)  

i) The press must avoid prejudicial or pejorative reference to an individual's, race, 
colour, religion, sex, gender identity, sexual orientation or to any physical or 
mental illness or disability. 

ii) Details of an individual's race, colour, religion, gender identity, sexual 
orientation, physical or mental illness or disability must be avoided unless 
genuinely relevant to the story. 

Clause 14 (Confidential sources) 

Journalists have a moral obligation to protect confidential sources of 
information. 

Findings of the Committee 

16. The matters under complaint related in large part to the publication’s 
references to matters heard as part of inquest proceedings. The Committee 
therefore noted that there is a public interest in the coverage of inquests and that 
the publication was entitled to report fully on the proceedings, including any 
criticisms made of the complainant as part of that process. In so far as its report 
related to the inquest proceedings, the publication’s obligation was to provide an 
accurate report of those proceedings. 

17. The complainant denied that he had been “criticised for errors that played a 
role in the deaths of patients being treated by the trust”; that “[h]e [was] among 
three urologists who have come under fire due to failures in patient care”; and 
that he had been “under fire”. He said this was inaccurate to describe him as 
being “under fire”. In support of its position, the publication said that the 
complainant had been named by the families of the patients as the consultant in 
charge of the patients and criticised over the care he had provided by families 
and the whistle-blower. It also noted that the coroners had recorded that the 
deaths of the two patients were contributed to by a “failure to provide a stent to 
drain [the first patient’s] infection earlier in her treatment” and “missed 
opportunities to change [the second patient’s] ureteric stent”. It was the 
Committee’s view that as it was not in dispute that the complainant had 
consulted on the patients’ cases, and where the publication was able to 
demonstrate that the complainant had been named and criticised by the families 
of the patients and the whistle-blower, there was sufficient basis to state that the 
complainant had been “criticised for errors that played a role in the deaths of 
patients” and that “[h]e [was] among three urologists who have come under fire 
due to failures in patient care”. There was no breach of Clause 1 on these 
points. 

 

 



    Item                                  3 

18. The Committee next considered whether it was inaccurate to claim that 
“[c]oroners ruled clinical errors made by Mr Jain and former colleagues… 
contributed to the deaths of two patients”; and that “[h]is errors were ruled to 
have played a part in the deaths of [two named patients]”. While the publication 
provided a number of supporting documents regarding the patients’ deaths and 
the inquiries into these, the documents did not name any individual doctors as 
being responsible for such errors; the publication had not demonstrated that the 
complainant had been identified by name or indirectly as having made errors 
that contributed to the deaths in either proceeding. The Committee considered 
that the statements gave the clear and inaccurate impression that the coroner 
had expressly “ruled” that clinical errors made by the complainant specifically 
had contributed to the deaths of the two patients. In such circumstances, the 
Committee found that this misrepresentation of the coroners’ findings 
represented a failure to take care over accuracy and raised a breach of Clause 
1(i). Given the serious nature of the claims, the Committee considered that the 
statements were significantly misleading and required correction under the terms 
of Clause 1(ii). The publication had not offered to publish any corrective action 
on these points, and so there was a further breach of Clause 1(ii). 

19. The complainant had said the claim that “UHMBT leaders have apologised 
to families and patients affected by mistakes made by the three doctors” was 
inaccurate because although UHMBT had apologised, this was not an admission 
of wrongdoing. The publication had provided a copy of the apology made by 
UHMBT; however, this apology contained no admission of any wrongdoing and 
did not name any individuals as having made “mistakes”. The publication was 
entitled to take the view that apology amounted to the UHMBT leaders 
apologising for mistakes made, but the article suggested that the apology had 
expressly attached blame to certain doctors and identified them, which was 
misleading. It was not clear from the article, which had not included the text of 
the apology, that this represented the publication’s characterisation of the 
statement. The publication had not taken care not to publish misleading 
information, and there was a breach of Clause 1(i). The Committee considered 
that the statement was also significantly misleading and required correction 
under the terms of Clause 1(ii). The publication had not offered to publish any 
corrective action on this point, and as such there was a further breach of Clause 
1 (ii). 

20. The Committee turned next to the question of whether the statement that the 
complainant was “among three urologists who have come under fire due to 
failures in patient care, with an external inquiry looking into concerns that date 
back to 2001” gave the misleading impression that the external inquiry was only 
investigating three urologists, rather than the entire department. The article made 
no claim that the inquiry into the trust was looking at only the three urologists. 
On this basis, the Committee concluded that there was no failure to take care 
not to publish inaccurate or misleading information, nor did it give rise to a 
significant inaccuracy or misleading statement. There was no breach of Clause 1 
on this point. 



    Item                                  3 

21. The Committee next considered the concerns under Clause 2 and whether 
the complainant had a reasonable expectation of privacy in relation to the 
information contained in the photograph. The Committee noted that the image 
had been used in numerous articles previously and revealed nothing of a private 
nature about the complainant; it merely showed his likeness. In such 
circumstances, the Committee did not consider that the complainant had a 
reasonable expectation of privacy in respect of the information contained in the 
photograph. There was no breach of Clause 2. 

22. The complainant had further said that the article breached Clause 3 as he 
felt harassed by it, in addition to previous articles published; Clause 12 as he 
believed the newspaper focused its articles unfairly on BAME doctors; and Clause 
14 as he considered there had been a breach of his personal confidentiality. 
Clause 3 generally relates to the way journalists behave when gathering news, 
including the nature and extent of their contacts with the subject of the story. The 
complainant’s concerns under Clause 3 did not relate to this. Clause 12 states 
that the press must avoid prejudicial or pejorative reference to an individual's, 
race, colour, religion, sex, gender identity, sexual orientation or to any physical 
or mental illness or disability; and that details of an individual's race, colour, 
religion, gender identity, sexual orientation, physical or mental illness or disability 
must be avoided unless genuinely relevant to the story. The article contained no 
references to the complainant’s race or colour. Clause 14 relates to the moral 
obligation of journalists to protect their confidential sources of information; the 
complainant’s concerns under this Clause did not relate to this. For these 
reasons, Clause 3, Clause 12, and Clause 14 were not engaged. 

Conclusion 

23. The complaint was partially upheld under Clause 1. 

Remedial action required 

24.  Having upheld a breach of Clause 1, the Committee considered what 
remedial action should be required. In circumstances where the Committee 
establishes a breach of the Editors’ Code, it can require the publication of a 
correction and/or an adjudication, the terms and placement of which is 
determined by IPSO. 

25. The Committee considered that there was a serious breach of Clause 1(i). 
The article had published misleading statements on matters of significance, that 
were on public record and therefore readily available for fact checking. It had 
not taken adequate steps to correct these misleading statements when they had 
been brought to its attention by the complainant. In light of the newspaper’s 
failure to take care over the article’s accuracy, and its failure to correct the 
misleading statements in line with its obligations under Clause 1(ii), the 
Committee concluded than an adjudication was the appropriate remedy. 



    Item                                  3 

26. The Committee considered the placement of this adjudication. The 
adjudication should be published in full on the publication’s website, with a link 
to this adjudication (including the headline) appearing on the top third of the 
publication’s homepage for 24 hours; it should then be archived in the usual 
way. The headline to the adjudication should make clear that IPSO has upheld 
the complaint, reference the title of the newspaper and refer to the complaint’s 
subject matter. The headline must be agreed with IPSO in advance. 

27. The terms of the adjudication for publication are as follows: 

Ashutosh Jain complained to the Independent Press Standards Organisation that 
nwemail.co.uk breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in 
an article headlined “Under fire consultant Ashutosh Jain leaves UHMBT”, 
published on 24th February 2021. 

IPSO partially upheld this complaint under Clause 1 and has required 
nwemail.co.uk to publish this decision as a remedy to the breach. 

The article reported that Mr Jain had recently left his position at the University 
Hospitals of Morecambe Bay Trust (UHMBT). It said that “[c]oroners ruled clinical 
errors made by Mr Jain and former colleagues… contributed to the deaths of two 
patients” and that “[h]is errors were ruled to have played a part in the deaths” of 
two patients. It also reported that UHMBT had “apologised to families and 
patients affected by mistakes made by the three doctors”. 

The complainant said that the article was inaccurate as no official inquiry, 
authority, or coroner had criticised him or found him responsible for failures in 
patient care or contributing to patient deaths. The coroner’s reports that related 
to the deaths of the two patients did not identify any doctor as being responsible 
for their deaths. He also complained that the article suggested that UHMBT had 
named him as having made mistakes; the hospital statement had made no 
reference to any individual doctors. 

IPSO found that the newspaper had failed to take sufficient care over the 
presentation of the coroners’ findings; it considered that the article had given the 
inaccurate impression that the coroner had named the complainant as having 
contributed to the deaths of the two patients; the complainant had not been 
named by the coroner. Further, the newspaper’s description of the hospital’s 
apology suggested that it had identified the complainant; in fact, the hospital’s 
statement did not name any individuals as having made “mistakes”. The article 
was therefore significantly misleading regarding the coroners’ verdicts and the 
hospital’s statement. The publication had made no offer to correct this 
misleading impression and had therefore breached Clause 1 (i) and Clause 1 (ii) 
of the Editors’ Code of Practice.   

Date complaint received: 30/07/2021  

Date complaint concluded by IPSO: 22/03/2022 



    Item                                  3 

Appendix B 

Decision of the Complaints Committee – 10225-21 A man and a woman v 
Ardrossan & Saltcoats Herald 

Summary of Complaint 

1. A man and a woman complained to the Independent Press Standards 
Organisation that Ardrossan & Saltcoats Herald breached Clause 2 (Privacy) and 
Clause 4 (Intrusion into grief or shock) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “[A woman] cycles to Beatson to thank them for saving her life”, 
published on 15th September 2021. 

2. The article reported that a named woman, who was a “breast cancer 
survivor”, had completed a charity cycle ride along with a “big group of family 
and friends including husband [name] and daughter [name]”. It stated that the 
cyclists had travelled “to the treatment centre that helped save her life” and that 
the money raised was going to the centre as well as “North Ayrshire Cancer 
Care”. The article also reported that the woman “wears a t-shirt that has become 
her motto during her training and inspiration to herself and the others, it simply 
says, ‘It came, we fought, I won, Survivor’”. The article also included an image of 
the group of cyclists and was captioned, “[A woman], centre, and the cyclists set 
off from Stevenston”. 

3. The complainants were the woman mentioned in the article as being a “breast 
cancer survivor” and her husband, who had also been mentioned in the article. 
They said the article breached Clause 2 because it disclosed her medical 
condition without her consent. The complainants stated that the woman had met 
the journalist, who was an acquaintance of the family, coincidentally roughly two 
weeks before the charity cycle ride. The journalist had said she wanted to write 
an article covering the forthcoming ride and the woman agreed but had not 
mentioned her medical condition at any time, as she had not wanted her 
condition to be made public, but rather wanted to focus on the charities which 
would benefit from the ride. The complainants noted that the fundraising page 
for the ride did not mention the woman’s condition. Originally, the fundraising 
page included an image of the cycle route, and, after the ride had been 
completed, it was changed to an image of the group. 

4. The complainants also said the article breached Clause 2 because it had 
included the name of the man and their daughter without consent. 

5. The complainants also said the article breached Clause 4 because the 
inclusion of the woman’s medical condition had caused her significant distress. 

 

 



    Item                                  3 

6. The publication said it did not accept a breach of Clause 2. It said that the 
woman and the reporter had known one another for ten years and had bumped 
into each other in town. They had discussed the charity bike ride and the 
journalist, who had already been aware of the complainant’s illness, proposed 
publicising it in an article. The woman had been receptive to the idea of an 
article and told the journalist she would be in touch following the event. The 
publication stated that the reporter had not been made aware that the woman 
did not want to make public the reason for the cycle ride or her personal 
connection to the beneficiaries. Following their conversation, the reporter 
believed the woman’s illness was public knowledge. The publication said that, 
after the bike ride, it received a submission from a third party via the “send us 
your news” section on the website. This submission, from a named individual 
who was not the complainant, had stated that the bike ride was a way for the 
complainant to show her gratitude for the treatment she had received; it included 
the woman’s first name and her medical condition, along with photographs from 
the bike ride, as well as request for a call back if the publication decided to use 
the story. The submission had also included the names of the complainant’s 
husband and daughter. The publication stated that the names of the husband 
and daughter were in the public domain because they appeared on the woman’s 
public Facebook page. 

7. The publication said that, in the image included in the article, which had been 
taken during the 50-mile bike ride, the complainant could be seen wearing a 
pink top that read “It came, we fought, I won. Survivor”, a phrase it said was 
commonly associated with the woman’s illness, accompanied by an image of a 
ribbon.  Over this top, she wore a pink sparkly brassiere. Images of the 
complainant wearing this top also appeared on her public Facebook page where 
she had been promoting the event. 

8. The publication also did not accept a breach of Clause 4. It said that no 
insensitive approaches had been made as, in a conversation between the 
woman and the reporter, the woman had supported coverage of the event and 
indicated that she would be happy to speak about it. The coverage also 
concerned a public event, and no request was made for the woman’s illness to 
be excluded. 

9. The complainants said that the online submission had not been made by them 
but had come from another source without their knowledge or consent. 

10. The publication said the reporter was aware of the name of the sender and 
that it was not the complainant. However, the reporter assumed that, following 
the earlier conversation with the woman, and because she was expecting 
coverage of the event with photos, this was the way the complainants had chosen 
to share the information and that this person was acting on their behalf. 

 



    Item                                  3 

11. Notwithstanding its position, the publication offered to work with the 
complainants to write an article highlighting the work of the charities. 

12. The complainants said the images provided by the publication in which the 
woman was seen wearing a t-shirt that said “It came, we fought, I won. Survivor” 
did not identify her as being affected by a particular illness as the slogan made 
no reference to any condition. 

13. The complainants did not accept the publication’s offer as a way to resolve 
their complaint. 

Relevant Code Provisions 

Clause 2 (Privacy) 

i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical 
and mental health, and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public 
or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 

In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be 
made with sympathy and discretion and publication handled sensitively. These 
provisions should not restrict the right to report legal proceedings. 

Findings of the Committee 

14. The Committee first extended its sympathy to the woman and acknowledged 
the sensitivity of the issues raised by the article. 

15. The article had revealed that the woman had survived breast cancer. Clause 
2 states that everyone is entitled to respect for their private life, which includes 
their health, and requires editors to justify an intrusion into an individual’s private 
life without consent. In assessing whether such an intrusion is justified, the 
Committee will take into account an individual’s own public disclosure of 
information and the extent to which it is already in the public domain. The 
Committee therefore had to decide whether the woman had consented to 
publication of the information by the publication; whether she had otherwise 
disclosed the information; and the extent (if at all) to which the information was 
already in the public domain. 



    Item                                  3 

16. The woman had discussed the upcoming cycle ride with someone she knew 
was a reporter and who had suggested writing an article on the subject. The 
reporter had said she was aware of the woman’s medical condition, having been 
informed by a relative of the woman at a fitness class. The woman had not made 
clear that she did not want her diagnosis made public. The complainants stated 
that the fact the woman had suffered from breast cancer had not formed part of 
the conversation with the journalist, and that the conversation had focused on the 
purpose of the cycle ride: to raise money for two charities. The reporter, an 
acquaintance of the complainant, had assumed that her previous medical 
condition was public knowledge. The Committee expressed concern over this 
assumption: personal medical information constitutes private information, and 
where the condition was not mentioned in the conversation between the 
complainant and the reporter, this conversation did not constitute consent by the 
complainant for the publication of the information about her medical condition. 

17. The Committee then considered whether the submission made to the 
publication by a third party constituted consent for the publication of the 
woman’s medical information. The submission had clearly been made by an 
individual other than the woman and, furthermore, had requested direct contact 
should the publication wish to use the submitted material. The publication had 
assumed that this represented the information it was expecting regarding the 
cycle ride and photos of the event and had not taken steps to establish whether 
the information had been provided with the knowledge and consent of the 
woman. The Committee did not consider the submission of the information was 
sufficient to constitute consent to publish the information about the woman’s 
diagnosis. The Committee therefore concluded that the publication had 
published this information without consent. 

18. The Committee then considered the extent to which this information had 
already been publicly disclosed by the woman. The woman had posted images 
on her public social media page that showed her wearing a pink t-shirt with a 
ribbon that bore the slogan “It came, we fought, I won, Survivor.” She had also 
shared images on her public social media page in which she wore this t-shirt 
along with a pink bra, worn on the outside of the t-shirt, in the context of 
promoting the charity cycle ride. An image of her wearing this outfit also formed 
her profile picture on her fundraising page. She had also worn this outfit out in 
public during the cycle ride. The image included in the article and later added to 
the fundraising page showed that she was the only individual in this specific 
outfit. The Committee considered that the slogan and ribbon on the t-shirt 
effectively disclosed her cancer diagnosis, and the colour of the t-shirt and the 
bra indicated the type of cancer – breast cancer. This information had been 
established in the public domain through the public social media page, and on 
the fundraising page. 

 

 



    Item                                  3 

19. The Committee sympathised with the complainant’s desire to exercise control 
over the disclosure of her medical diagnosis, but it concluded that she had 
disclosed the information by wearing attire on the cycle ride that effectively 
communicated her status as a breast cancer survivor, which had been further 
publicised for the purpose of promoting the fundraiser. It had been established 
in the public domain to a sufficient extent that she no longer had a reasonable 
expectation of privacy in relation to this information, and accordingly its inclusion 
in the article did not constitute an intrusion into her privacy. There was no breach 
of Clause 2. 

20. The Committee then considered whether the inclusion of the names of the 
man and their daughter represented a breach of Clause 2. Their names had also 
appeared on the woman’s social media page and so were established in the 
public domain. In addition, someone’s name or familial relationship to another 
individual is not usually considered private information. As such, there was no 
breach of Clause 2 on this point. 

21. Finally, the Committee considered Clause 4. The Committee were 
sympathetic and sorry to hear that the woman had suffered distress because of 
the article. However, it did not consider that the publication of the article, which 
promoted a charity event promoted by the complainant, related to an incident of 
grief or shock, or that the publication had handled it insensitively. As such, there 
was no breach of Clause 4. 

Conclusion(s) 

22. The complaint was not upheld. 

Remedial Action Required 

23. N/A 
 

Date complaint received: 25/09/2022 

Date complaint concluded by IPSO: 22/04/2022 

 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

Appendix C 
 
 

Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

2278 05940-21 Cygnet Health Care Limited and Dr Tony Romero 

2295 06518-21 Extinction Rebellion v The Daily Telegraph 

2299 04995-21 Gaukroger v Isle of Wight County Press 

2309 02814-21 Kent v staffordshire-live.co.uk 

2314 06134-21 Vass v Mail Online 

2319 06393-21 Minto v Sunday People 

2302 02921-21 Thompson v liverpoolecho.co.uk 

2335 07349-21 Khan v The Sunday Telegraph 

2293 06401-21 League Against Cruel Sports v The Sunday 
Telegraph 

2304 07566-21 Ranger CBE v Telegraph.co.uk 

2310 04367-
21/04370
-21 

Brundrett/Bailey v derbytelegraph.co.uk/Daily Star 

2311 04369-21 Brundrett/Bailey v Mail Online 

2313 01431-21 Todd v oxfordmail.co.uk 

2315 07356-21 Nelson v Sunday Life 

2323 07567-21 Ranger CBE v Daily Mail 

2290 01933-21 Muslim Council of Britain v thejc.com 

2325 04369-21 Alakorik v East Anglian Daily Times 

2327 08032-21 Doherty v Ardrossan & Saltcoats Herald 

2331 07939-21 Dix v The Times 

2332 07428-21 Daunt v The Daily Telegraph 

2336 07583-21 Mitchell v Stornoway Gazette 

2343 09834-21 A man v thesun.co.uk 

2346 06399-21 Brace v thejc.com 

2354 07468-21 Couzens v Mail Online 

2363 09833-21 A man v Mail Online 

2333 07265-21 Smith v Hull Daily Mail 

2350 10211-21 The Tax Justice Network v The Times 

2352 09293-21 Van Dijk v The National 

2358 10473-21 Collins v South Wales Argus 

2349 10073-21 Various v Mail Online 

2351 09835-21 Goemans v Ely Standard 

2328 07364-21 Robinson v The Sunday Times 

2347 06235-21 Smith v Sunday Life 

2389 10674-21 McDaid v Greenock Telegraph 

2397 09546-21 Damji v The Times 

2355 01791-21 Brewerton v dailyrecord.co.uk 



    Item                                  3 

2356 01790-21 Brewerton v liverpoolecho.co.uk 

2364 01788-21 Brewerton v express.co.uk 

2386 10395-21 Myers v express.co.uk 

2400 07847-21 Brooks v bournemouthecho.co.uk 

2361 01789-21 Brewerton v Telegraph.co.uk 

2367 10754-21 Millar v Nation.Cymru 

2387 10300-21 Brant v kentlive.news 

2390 01785-21 Brewerton v thesun.co.uk 

2394 11206-21 Various v Daily Express 

2399 10439-21 The Family of Pat Cunningham v The Daily 
Telegraph 

2375 01787-21 Brewerton v mirror.co.uk 

2412 09940-
21/09942
-
21/09943
-21 

Hough v dailypost.co.uk/mirror.co.uk/walesonline 

2414 09771-19 Reynolds v Mail Online 

2417 10294-21 The Majority v The Herald 

 
 
 
 
 
 


