
 

Paper No. 937 
 

CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 11 January 2017 at 10.30 am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present:  Sir Alan Moses, Chairman     
      Richard Best 
   Lara Fielden 
   Janette Harkess  

David Jessel 
Matthew Lohn        
Jill May 
Neil Watts 
Elisabeth Ribbans    

   Peter Wright            
   Nina Wrightson 
 
 
In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations 

Ben Gallop, Head of Complaints 
Michelle Kuhler, PA to CEO and minute taker 
Bianca Strohmann, Head of Complaints 
Matt Tee, Chief Executive Officer 
Charlotte Urwin, Head of Standards 
 
 

Also present:  Members of the Executive:  
 
Ciaran Cronin 
Niall Duffy 
Vikki Julian 
Madeline Palacz 
Holly Pick 
Liam Tedds 
Hugo Wallis 
Alistair Henwood 
 
 

Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
  Claire Singers, IPSO Board Member 
    
   
      

  



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

Apologies for absence were received from Gill Hudson. 
 

2.  Declarations of Interest 
 
 Peter Wright declared an interest in Item 10. He left the meeting for this item. 
   

3.  Minutes of the Previous Meeting  
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 14 December.  
 

4.  Update by the Chairman - oral 
 

The Chairman welcomed Claire Singers and Jonathan Grun to the meeting. He 
also welcomed Charlotte Dewar on her return to the office following her leave and 
thanked Ben Gallop and Bianca Strohmann for all their work in Charlotte’s 
absence. 
 
The Chairman confirmed that the new version of the Editors’ Codebook had been 
published. He also noted that the Government’s consultation seeking views on 
Section 40 of the Crime and Courts Act had recently closed. 

 
5.      Update on Editors’ Code Consultation – oral 

 
The Head of Standards requested feedback on the subject from any members of 
the Committee that would like to do so, and for them to submit this via email as 
soon as possible in order to ensure it could be included in materials prepared for 
the Liaison Committee’s consideration of the issue.  

  
 

6.  Matters Arising 
 
There were no matters arising. 

 

7. Complaint 09910-16 Versi v The Sun   
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix A. 

 
8.       Complaint 14422-16 Versi v The Sun 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix B.  

 
 

9.   Complaint 09529-16 A man  v Wales Online 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix C. 
 



    Item                                  3 

 
10.      Request for review 11869-16 Heenan v Daily Mail 

 
The Committee discussed this complaint and decided to re-open the matter. 

 
 
11.      Discussion: the IPSO External Review 
 

The Chairman introduced this item and said that he believed that the external 
review provided a constructive view of IPSO’s progress at the end of its second 
year. 

 
The Committee held a general discussion on the review. 

 
 
12.     Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 

 
The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix D. 

 
 
13.      Any other business 
 

There was no other business. 
 
14.      Date of Next Meeting 

 
The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 22 February 2017. 
 
The meeting ended at 12.30pm 
 
Michelle Kuhler 
PA to CEO 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

 
Appendix A 

 
Decision of the Complaints Committee 

09910-16 Versi v The Sun 
 
Summary of complaint 
 

1. Miqdaad Versi complained to the Independent Press Standards Organisation that 
The Sun breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “We’re kind, Gary, but we hate being conned”, published on 24 
October 2016. 
 

2. The article was a comment piece in which the columnist, Trevor Kavanagh, 
discussed the migrant camp in Calais and his concern that refugees were lying 
about their age in order to gain access to Britain. The columnist said “generous 
Brits will help anyone in need, especially desperate kids with no family. They just 
don’t like being taken for a ride…or being accused of ‘racism’ by the likes of Gary 
Lineker when they cry foul”.  He said that Home Office figures had shown that 
“two out of three of those elbowing their way to the front of the queue are lying 
about their age”, and that the “abysmal failure of the Border Force and 
Immigration” to address the issue had stoked anger over “the abuse of our 
hospitality”.  
 

3. The article was also published online under the headline “Trevor Kavanagh: Gary 
Lineker forgets that we’re not racist – we just don’t like being conned”.  
 

4. The complainant said that the article had inaccurately quoted Home Office 
immigration statistics. He said two out of three refugees seeking asylum had not 
been found to have lied about their age. In fact, out of 3,472 asylum claims 
received, 933 individuals had their ages checked, and 636 were found to be 
adults, which represented 18.3 per cent of the total. The complainant noted that 
a correction had been published in print, but was concerned that it had not been 
published online and the article had not been amended.  
 

5. The newspaper accepted that an error had been made in the reference to the 
Home Office statistics. The columnist had relied on a BBC report, which had 
stated that the Home Office “received 3,472 asylum claims from 
unaccompanied individuals claiming to be children in the year to June 
2016.  Of those, 933 claimants had checks carried out on their age and 636 
were found to be adult”. The columnist had taken the second sentence to mean 
that two out of three claimants were found to be adults, but he accepted that his 
interpretation had been incorrect.  
 

6. When the newspaper became aware of the error, it published the following 
correction in its Corrections & Clarifications column on 27 October 2016, on 
page two in print: 
 
On Monday we stated Home Office figures show two in three migrants seeking to 
get into Britain from Calais are lying about their age.  In fact the figures of two-
thirds refers to migrants required to complete an age assessment after an age 
dispute and we are happy to make this clear. 



    Item                                  3 

 
7. The newspaper said that due to an oversight, the correction was not initially 

published online. When the complainant alerted the newspaper to this, it added 
the wording to the online article and to the online Clarifications and Corrections 
section. Initially, it did not consider that it was appropriate to amend the 
columnist’s actual words, and argued that the appended correction made the 
factual position clear. However, during IPSO’s investigation, it also amended the 
inaccurate reference to the Home Office statistics, which had appeared in the 
subheading, as a caption and in the text.  
 

Relevant Code provisions 
 

8. Clause 1 (Accuracy) 
i. The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information or images, including headlines not supported by the text. 
ii. A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 

promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  

iii. A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv. The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

 
Findings of the Committee 
 

9. The columnist had failed to take care in interpreting Home Office statistics, and 
had stated that two out of three individuals claiming to be children in order to gain 
asylum in the UK had been lying about their age. In fact, two out of three migrants 
who had been required to carry out an age assessment had been found to be 
adult, which represented fewer than one in five of the total.  
 

10. This error had given a significantly misleading impression of the number of asylum 
seekers who had incorrectly said they were children in order to gain refuge. It also 
represented a central point, which the columnist had relied upon, to support his 
position that there had been an “abysmal failure” on behalf of the Border Force 
and immigration authorities to address the issue. The Committee noted that the 
inaccuracy had been given greater emphasis in the online article as it had been 
repeated three times, including in the subheading.  
 

11. The newspaper had failed to take care over the accuracy of the article in breach 
of Clause 1 (i). A correction was required in order to avoid a breach of Clause 1 
(ii). 
 

12. When alerted to the error, the newspaper had published a correction in print, eight 
pages further forward than the original article. The Committee noted that the 
correction had set out the correct position in relation to the two-thirds figure, noting 
that this related specifically to the individuals whose ages had been queried. It 
expressed some concern that the correction had not carried the further corrective 
information that the proportion overall was closer to one fifth. On balance, 
however, it concluded that the wording included sufficient clarifying information to 



    Item                                  3 

comply with the terms of Clause 1 (ii). It had also been published in print promptly 
and with appropriate prominence, which met the requirement of Clause 1(ii).  
 

13. The Committee noted that due to an oversight, a correction had not been 
appended to the online article in the first instance. When alerted to this, the 
newspaper had appended a corrective footnote, but it had failed to correct the 
statistics, which had appeared three times in the article, on the basis that it was 
“inappropriate” to amend the words of a columnist. Given that the inaccuracy 
clearly related to an assertion of fact, the Committee rejected the newspaper’s 
reasoning for the delay, and considered that the newspaper had failed to correct 
a significant inaccuracy promptly. This represented a breach of Clause 1(ii) in 
relation to the online article.    
 

Conclusion 
 
14. The complaint was upheld. 
 
Remedial action required 
 
15. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action 

should be required. 
 

16. The newspaper had promptly published a correction in print, which made the 
correct position sufficiently clear. However, it had failed to correct the online article 
promptly. In this case, the Committee determined that the publication of an 
adjudication online was an appropriate remedy. 
 

17. The adjudication should be published in full on the newspaper’s website, with a 
link on its homepage for 24 hours; thereafter it should be archived in the usual 
way. The headline to the adjudication should refer to the subject matter of the 
article and make clear that IPSO had ruled against The Sun in relation to the 
complaint; it should be agreed with IPSO in advance. The terms of the adjudication 
for publication are as follows: 

 
Following the publication of an article headlined “Trevor Kavanagh: Gary Lineker 
forgets that we’re not racist – we just don’t like being conned”, Miqdaad Versi 
complained to the Independent Press Standards Organisation that The Sun 
breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. 
 
IPSO’s Complaints Committee upheld the complaint, and has required The Sun to 
publish this adjudication online. 
 
The article was a comment piece in which the columnist discussed the migrant camp 
in Calais and his concern that refugees were lying about their age in order to gain 
access to Britain. He said that Home Office figures had shown that “two out of 
three of those elbowing their way to the front of the queue are lying about their 
age”.  
 
The complainant said two out of three refugees seeking asylum had not been found 
to have lied about their age, as reported. In fact, out of 3,472 asylum claims 
received, 933 individuals had their ages checked, and 636 were found to be adults, 



    Item                                  3 

which represented 18.3 per cent of the total. While a correction had been published 
in print, the online article had not been corrected.  
 
The newspaper accepted that an error had been made in relation to Home Office 
statistics. Due to an oversight, a correction was not initially published online. When 
it was alerted to this, a correction was appended to the online article and published 
in the online Clarifications and Corrections section. However, the publication did 
not correct the references to the statistics because it considered it “inappropriate” 
to amend the columnist’s actual words, and it argued that the correction made the 
factual position clear. However, during IPSO’s investigation, it amended the 
inaccurate references to the Home Office statistics, which had appeared in the 
subheading, as a caption and in the text.  
 
The Committee considered that the misinterpreted statistics had given a 
significantly misleading impression of the number of asylum seekers who had 
incorrectly said they were children in order to gain refuge. It also represented a 
central point, which the columnist had relied upon, to support his position that there 
had been an “abysmal failure” on behalf of the Border Force and immigration 
authorities to address the issue. The inaccuracy had been given greater emphasis 
in the online article as it had been repeated three times, including in the 
subheading. This represented a failure to take care over the accuracy of the article 
in breach of Clause 1 (i). A correction was required in order to avoid a breach of 
Clause 1 (ii). 
 
While the newspaper had promptly corrected the inaccuracy in print, it had failed 
to do so online. Given that the inaccuracy clearly related to an assertion of fact, 
the Committee rejected the newspaper’s reasoning for the delay. The newspaper 
had failed to correct a significant inaccuracy promptly in breach of Clause 1(ii).  
The complaint under Clause 1 was upheld. 
 

Note 
Trevor Kavanagh is a member of IPSO’s Board. The Board has no role in the 
consideration of individual complaints, which are adjudicated on by the Complaints 
Committee. Mr Kavanagh played no part in the consideration of this complaint. 
 

  



    Item                                  3 

Appendix B 
Decision of the Complaints Committee 

14422-16 Versi v The Sun 
 
 
Summary of complaint 
 

1. Miqdaad Versi complained to the Independent Press Standards Organisation 
that The Sun breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in 
an article headlined “We’re kind, Gary, but we hate being conned”, published 
on 24 October 2016. 

 
2. The article formed part of a larger comment piece in which the columnist, 

Trevor Kavanagh, discussed the migrant camp in Calais and his concern that 
refugees were lying about their age in order to gain access to Britain. In this 
item, the columnist commented on Fatima Manji’s complaint that Kelvin 
MacKenzie had discriminated against her in an article about her wearing a 
hijab while presenting news coverage of the Nice terror attack. The columnist 
said “nobody seeing [Ms Manji] in full Muslim headdress could doubt it was 
provocative of Channel 4”, and that Ms Manji had “singled herself out by 
dressing as she did”. He quoted Ms Manji who had said “I do wear the 
headscarf as a symbol of my religious faith”, and concluded with the line “She 
knew precisely what she was doing”.  

 
3. This item was also published online under the headline “Kelvin’s Channel 4 

battle”.  
 
4. The complainant expressed concern that the article had given the misleading 

impression that Channel 4 had chosen Ms Manji to present the news on the 
day in question in order to be “provocative”. In fact, she had been rostered to 
do so ten days before the attack in Nice. In addition, he said the columnist had 
inaccurately asserted that Ms Manji had “singled herself out” by wearing her 
headscarf. He said she had stated publicly that she always wore a headscarf 
and had not done so on this occasion to provoke a reaction.  

 
5. The newspaper considered that the complainant’s concerns related to 

comments which clearly represented the columnist’s opinion. It noted that IPSO 
had already adjudicated on and not upheld the complaint from Ms Manji to 
which the comment piece referred.  

 
6. The newspaper did not consider that the article had implied that Channel 4 

had intentionally chosen Ms Manji to present the news that day. It said that the 
columnist had known that she had been rostered on 10 days earlier.  

 
7. The newspaper said that the article had expressed the columnist’s view that as 

Ms Manji’s choice of garment was personal and deliberate, she had “singled 
herself out”. It said that it had accurately quoted Ms Manji who had said that 
she wore the headscarf “as a symbol of [her] religious faith”; it was therefore 
a “conscious act”, and the columnist had simply drawn an inference from it. It 
said that as the columnist was not Ms Manji, his opinion was clearly nothing 
other than conjecture about her motivation; he had not made a statement of 
fact.  



    Item                                  3 

 
 
Relevant Code provisions 
 

8. Clause 1 (Accuracy) 
v. The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 

information or images, including headlines not supported by the text. 
vi. A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 

promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  

vii. A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

viii. The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

 
Findings of the Committee 
 

9. The assertion that “nobody seeing [Ms Manji] in full Muslim headdress could 
doubt it was provocative of Channel 4” had clearly represented the columnist’s 
view of those with editorial responsibility for the programme; it was not a 
statement of fact.  

 
10. The columnist had quoted Ms Manji stating “I do wear the headscarf as a 

symbol of my religious faith”. The Committee considered that the statements 
that she had “singled herself out” and had known “precisely what she was 
doing” related to the columnist’s view that she had known that she was making 
a religious statement by wearing the hijab based on her public comment that 
she wore the headscarf as a symbol of her religious faith. The columnist had 
not made the factual assertion that she had worn the hijab to be provocative; 
this was criticism levelled at Channel 4.  

 
11. There was no failure to take care over the accuracy of the article. The 

Committee did not identify any significant inaccuracies or misleading 
statements which would require correction under the Code.  

Conclusion 
 

12. The complaint was not upheld. 
 
Note 
Trevor Kavanagh is a member of IPSO’s Board. The Board has no role in the 
consideration of individual complaints, which are adjudicated on by the Complaints 
Committee. Mr Kavanagh played no part in the consideration of this complaint. 
 

 
  



    Item                                  3 

Appendix C 
 

Decision of the Complaints Committee 
09529-16 A man v Wales Online 

 
Summary of Complaint 

 
1. A man complained on behalf of his daughter and grandchildren to the 

Independent Press Standards Organisation that Wales Online breached Clause 6 
(Children) and Clause 9 (Reporting of crime) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “Father and son jailed after teeth whitening company sold 
products which left patients with chemical burns”, published on 16 September 
2016.  
 

2. The article reported that a businessman, and his father, had pleaded guilty to 
participating in a fraudulent business, and were both sentenced to 18-months in 
prison. It reported that the pair’s business funded a “lavish lifestyle”, including a 
large house that the businessman shared with his wife and two children, who were 
named.    

3. The complainant, the father of businessman’s wife and grandfather of their 
children, said that the article had published the names of his daughter and 
grandchildren when they were not genuinely relevant to the story. He also said 
that Clause 6 had been breached in relation to the naming of his grandchildren; 
he said that it represented an unnecessary intrusion into their time at school, and 
that their names had only been published in the article because of the notoriety of 
their father.  

4. The newspaper said that the names of the complainant’s daughter and 
grandchildren were mentioned in open court by the businessman’s barrister as 
part of his mitigation. It said that as there were no reporting restrictions in place, 
it was entitled to report this information; it also said that as their names formed 
part of the businessman’s mitigation, all three were genuinely relevant to the 
reporting of his conviction. However, as a gesture of goodwill, it removed the 
names of the children from the article.  

 
Relevant Code Provisions 
 

5. Clause 6 (Children) 
i) All pupils should be free to complete their time at school without unnecessary 
intrusion. 
ii) They must not be approached or photographed at school without permission 
of the school authorities. 
iii) Children under 16 must not be interviewed or photographed on issues 
involving their own or another child’s welfare unless a custodial parent or 
similarly responsible adult consents. 
iv) Children under 16 must not be paid for material involving their welfare, nor 
parents or guardians for material about their children or wards, unless it is 
clearly in the child's interest. 
v) Editors must not use the fame, notoriety or position of a parent or guardian as 
sole justification for publishing details of a child's private life. 



    Item                                  3 

 
Clause 9 (Reporting of crime) 
i) Relatives or friends of persons convicted or accused of crime should not 
generally be identified without their consent, unless they are genuinely relevant to 
the story. 
ii) Particular regard should be paid to the potentially vulnerable position of 
children who witness, or are victims of, crime. This should not restrict the right to 
report legal proceedings. 

 

Findings of the Committee   

6. The Committee noted that the publication of the names of his daughter and 
grandchildren had caused the complainant concern. However, publications are, 
in the absence of reporting restrictions, entitled to include information revealed in 
open court in their reporting of proceedings. In this case, the names of the 
complainant’s daughter and grandchildren were disclosed in open court as part 
of the businessman’s mitigation and, as a consequence, they were genuinely 
relevant to the reporting of these particular proceedings. As such, the newspaper 
was free to identify them; there was no breach of Clause 9.  
 

7. In circumstances where the children’s names were revealed in open court as part 
of their father’s mitigation, the publication of their names did not represent an 
unnecessary intrusion into their time at school, nor was the sole reason for the 
publication of their names the notoriety of their father. There was no breach of 
Clause 6.   
 

8. Editors are able to exercise their discretion to omit details from articles in 
circumstances such as these. On receipt of the complaint, the newspaper deleted 
the names of the children from the article, a course of action that was welcomed 
by the Committee.  

 

Conclusions  

9. The complaint was not upheld.  

 
Remedial Action Required 
 N/A 
  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

Appendix D 
 
Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

857 07512-
16 

Belfast City Council v The Belfast 
Telegraph 

861 08104-
16 

James v This is Local London 

863 07537-
16 

Race v Sunday Express 

864  Third party 
865  Request for review 
868 08190-

16 
Jones v Daily Express 

869 08495-
16 

Mitchell v Daily Record 

870 08231-
16 

Waton v Daily Record 

871 08168-
16 

Williamson v The Spectator 

873 04646-
16 

Da Silva v metro.co.uk 

874  Request for review 
875 08363-

16 
Christian Gospel (Australia) v 
Mirror.co.uk 

876 06005-
16 

Haigh v Daily Express 

877 08315-
16 

Welsh v The Times 

881  Request for review 
892  Request for review 
893  Third party 

 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present:  Sir Alan Moses, Chairman
	Richard Best
	Lara Fielden
	Janette Harkess
	David Jessel
	Matthew Lohn
	Jill May
	Neil Watts
	Elisabeth Ribbans
	Peter Wright
	Nina Wrightson
	In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations
	Ben Gallop, Head of Complaints
	Michelle Kuhler, PA to CEO and minute taker
	Bianca Strohmann, Head of Complaints
	Matt Tee, Chief Executive Officer
	Charlotte Urwin, Head of Standards
	Also present:  Members of the Executive:
	Ciaran Cronin
	Niall Duffy
	Vikki Julian
	Madeline Palacz
	Holly Pick
	Liam Tedds
	Hugo Wallis
	Alistair Henwood
	Observers:  Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee
	Claire Singers, IPSO Board Member

