
 
Paper No. 1861 

 
CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 18 December 2019 at 10.30am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present          Sir Alan Moses (Chairman) 

Richard Best  
   Nazir Afzal 
   Andrew Brennan 
   Lara Fielden 

Janette Harkess  
David Hutton 
Helyn Mensah 
Mark Payton 
Andrew Pettie 
Miranda Winram 
Peter Wright (Items 11-16) 
 

     
 
 

In attendance:  Charlotte Dewar, Director of Operations 
Michelle Kuhler, PA and minute taker 
Matt Tee, Chief Executive 

   Lauren Sloan, Joint Head of Complaints 
 
 
 

 
Also present:  Members of the Executive:  

 
Katrina Bell 
Rosemary Douce 
Hanno Fenech 
Darryl Garvey 
Alice Gould 
Sophie Malleson 
Thomas Moseley 
Sean Sutherland 

 
 

 
Observers:            Lord Edward Faulks QC 

Jonathan Grun, Editors’ Code Committee  
   
     
    
      



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

There were no apologies. 
 
2.  Declarations of Interest 
 

Peter Wright declared an interest in items 6 to 10 and did not attend the meeting 
until after these items where dealt with. 

 
3.       Minutes of the Previous Meeting 

 
The Committee approved the minutes of the meeting held on 13 November. 

 
4.  Update by the Chairman – oral 

 
The Chairman informed the Committee that Charlotte Urwin, Head of Standards, 
will be leaving IPSO in February 2020. 
He updated the Committee on the recent events he had attended: in conversation 
with Alison Phillips at the Law Society, the Newcastle Roadshow, his interviews with 
The Times and the Financial Times, and the Editors’ Code Committee Meeting. 

 
5.      Matters arising 

 
     There were no matters arising.  

 

6. Complaint 01506-19/05531-19 Sultan bin Muhammad Al Qasimi and the Al 
Qasimi family v thesun.co.uk/The Sun 
 
The Committee discussed the complaints and ruled that they should not be upheld. 
Copies of its rulings appear in Appendix A. 
 

7. Complaint 05599-19 Sultan bin Muhammad Al Qasimi and the Al Qasimi family 
v Daily Mail 

 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix B. 

 
8. Complaint  05600-19 Sultan bin Muhammad Al Qasimi and the Al Qasimi family 

v Metro 
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix C. 
 

9. Complaint  05601-19 Sultan bin Muhammad Al Qasimi and the Al Qasimi family 
v Mail Online 
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix D. 

 
 
 



    Item                                  3 

 
10.      Relevant rulings relating to complaint 01506-19/05531-19 Sultan bin     

Muhammad Al Qasimi and the Al Qasimi family v thesun.co.uk/The Sun/Daily 
Mail/Metro/Mail Online 

 
The Committee noted the paper. 
 

 
11.      Complaint 05494-19 Isabel Oakeshott, Richard Tice and the Brexit Party v The        

Sunday Times 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix E. 

 
12.     Complaint 05820-19 Brian  v Rotherham Advertiser  
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix F. 

 
13.     Complaint 05869-19 Begum v Daily Mirror  
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix G. 

 
14.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

     The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix H. 
 
15.     Any other business 

 
The Chief Executive updated the Committee on IPSO’s jurisdiction over Global 
Digital Publishers.  
 
On behalf of the Committee, Richard Best, Deputy Chair, thanked the Chairman 
for all his work at IPSO since it began in 2015.    

 
 
16.      Date of next meeting  

 
     The date of the next meeting was confirmed as Tuesday 28th January 2020. 
 
    The meeting ended at 12:55pm 

  



    Item                                  3 

APPENDIX A 
 

Decision of the Complaints Committee 01506-19 Sultan bin Muhammad Al Qasimi and 
the Al Qasimi family v thesun.co.uk 
Summary of Complaint 

1. Sultan bin Muhammad Al Qasimi and the Al Qasimi family complained to the 
Independent Press Standards Organisation that thesun.co.uk breached Clause 4 (Intrusion 
into grief or shock) in an article headlined “A FATHER’S GRIEF Emir of Sharjah stands over 
his son Prince Khalid Al Qasimi’s body at royal funeral after ‘sex and drugs orgy’ death 
in London” published on 3 July 2019, and in an article headlined “PRINCE DIES Who was 
fashion designer Khalid al Qasimi and what was his cause of death?”, also published on 
3 July 2019. 

2. The first article reported on the funeral of Sheikh Khalid bin Sultan Al Qasimi, which 
had taken place that day. It said that he had died in a “’drug-fuelled orgy’” and quoted 
a source who had said that “like many young Arab men, Sheikh Khalid enjoyed the 
freedoms he had in London”, and a source who had said that staff at the prince’s fashion 
label had been “ordered to keep quiet” following his death. The piece stated that 
detectives were treating his death as “unexplained” and had made no arrests. It said that 
the family owned a property in Sussex where the prince’s brother had been found dead 
from a heroin overdose in 1999. This article was illustrated with images and videos of the 
funeral ceremony, including one which showed the prince’s covered body as his father, 
amongst other mourners, stood by with his head bowed; his father’s face was circled in 
red to identify him as the prince’s father. 

3. The second article reported that the son of the ruler of Sharjah had died in London on 
1 July 2019. It included biographical information, such as the fact he had moved to the 
UK at the age of nine, and had studied in London before launching his fashion label. The 
piece said that staff at his fashion label had discovered his body, but it had not yet “been 
revealed how he died”. It said that police were said to have found “a quantity of Class A 
drugs” at his address, and quoted a source who had said that “there had apparently been 
a party where some guests were taking drugs and having sex”, that it was “suspected that 
Sheikh Khalid may have died suddenly as a result of taking drugs”, and “an internal probe 
has been ordered and staff have been ordered to keep quiet”. The piece also included a 
section about the death of the prince’s brother of a heroin overdose in 1999 with a 
detailed description of the circumstances in which his body had been found. 

4. The complainants said that the publication’s coverage of the death of Prince Khalid and 
the timing of its articles had been insensitive in breach of Clause 4. They said that the 
reporting was flippant and gratuitous; it represented a clear intrusion into their grief and 
a failure to act with sympathy when reporting on a tragic event. While an attempt had 
been made to contact the UAE Embassy, no attempt had been made to contact the family 
before the articles were published. 



    Item                                  3 

5. The complainants expressed concern that the articles had included excessive 
speculation on the cause of the prince’s death – including in the headlines. This was 
unnecessary and insensitive given that nothing had been confirmed by the police or the 
coroner. The publication had also presented this speculation in a sensationalist manner, 
which had demeaned the prince’s death. The complainants said that the first article, 
published the day of the prince’s funeral, had insensitively reported that Prince Khalid had 
died “in a drug-fuelled orgy”, “as a result of taking drugs” and that Class A drugs had 
been found at the scene. They were also concerned that it had reported information from 
a source that staff at the prince’s fashion label had been “ordered to keep quiet”. 

6. The complainants expressed concern that the first article had included images and 
video taken during the funeral, which featured the prince’s body being carried and his 
grieving father. This material appeared immediately below the sensationalised headline 
referring to a “’sex and drugs orgy’ death”. In addition, the image of the Prince’s father 
had been circled, which the complainants said had emphasised his grieving expression. 
They said that this represented a total failure to handle publication sensitively. 

7. The complainants were concerned that the second article had repeated the same 
information contained in the first article. In addition, it had made an insensitive reference 
to the death of the prince’s brother, who had died of a heroin overdose. This reference 
had compounded and deepened the hurt and distress suffered by the family. 

8. The complainants said that their concerns were framed in the context of other coverage 
of the prince’s death, which had been published by other titles owned by the same 
publishing group as thesun.co.uk, News Group Newspapers Ltd (NGN). 

9. The publication expressed its condolences to the complainants for their tragic loss, and 
it acknowledged that media coverage of a death can sometimes be unwelcome. It 
nevertheless denied that its coverage had been insensitive in breach of the Code. 

10. The publication said that it was entitled to report the news of a death and there was a 
public interest in doing so – the family had not learned of the prince’s death through its 
reporting. It did not accept that mentioning drugs and sex in the context of a death had 
represented a failure to handle publication sensitively. 

11. The publication said that one of its highly experienced journalists had been informed 
by a reliable, confidential source that a party had been held at the prince’s apartment the 
night before his death at which the guests and the host had been drinking, taking drugs 
and having sex, and that Class A drugs had been found. The publication noted that the 
accuracy of this information had not been questioned, and the reporter had heard 
subsequently from additional sources that it was correct. It argued that the fact that there 
had not yet been a finding by a coroner was irrelevant. 

12. The publication said that it had attempted to contact the complainants before 
publication: a reporter had contacted the United Arab Emirates Embassy in London and 
had repeatedly given them an opportunity to comment. No response was received. In 



    Item                                  3 

addition, the reporter had contacted the police, and he was issued with a statement 
confirming that they had been called by the ambulance service to the death of a man. 

13. The publication said that its articles had concerned the fact of the death; the fact of 
the funeral; and an explanation of who Prince Khalid was. The articles had not gone into 
detail about the alleged circumstances of Prince Khalid’s death. They had simply reported 
claims that he had died at a sex and drugs party; no further information had been given 
about, for example, the details of his sex life, his sexual preferences or the types of drugs 
that had been found in the flat. It also considered that it was entirely legitimate to note in 
the articles that the prince’s brother had died of a drugs overdose in 1999. 

14. The publication did not consider that the inclusion of the photographs and video of 
the funeral ceremony was insensitive as the material had been authorised and distributed 
to the media for the purposes of publication. It noted that it had come from the Sharjah 
Media Office and had been issued by the Emirates News Agency. In addition, it had been 
posted on the Instagram page of the Media Office of the ruler of Sharjah. The publication 
said that it had been appropriate for it to circle the face of the prince’s father in one of 
the images so as to identify him from the others in the photograph. It did not consider that 
this represented a breach of Clause 4. 

Relevant Code Provisions 

15. Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 

In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be made with 
sympathy and discretion and publication handled sensitively. These provisions should not 
restrict the right to report legal proceedings. 

Findings of the Committee on Procedural Points 

16. The complainants had directed their complaint at News Group Newspapers Ltd 
(NGN), the publisher of thesun.co.uk, as well as The Sun, about which the complainants 
had also submitted a complaint. The Committee noted that IPSO considers complaints 
against individual publications, rather than against publishing groups. This is because 
IPSO operates on the principle of editorial responsibility: publications make separate and 
distinct editorial decisions and therefore one publication with its own editor cannot be held 
responsible for what is published by another publication in the same group. 

Findings of the Committee 

17. The Committee first wished to express its condolences to the complainants for their 
loss. 

18. The complainants had found the reporting process insensitive, in particular the timing 
of the coverage and the fact that the publication had not made direct contact with the 
family in advance. While the Committee understood that the complainants had found the 



    Item                                  3 

coverage distressing to read, the fact of someone’s death is not private, and there is a 
public interest in reporting on a death.  Journalists have a right to report the fact of a 
person’s death, even if surviving family members would prefer for there to be no reporting. 
The Committee noted that in this case, the deceased was a high-profile fashion designer 
and a member of a royal family. It was not insensitive in breach of the Code for the 
publication to have published the articles the day of Prince Khalid’s funeral. 
 
19. While the Committee acknowledged that the complainants would have appreciated 
being notified before the articles were published, the Code does not require that 
publications contact families in advance of publishing reports of a death in order to be 
sensitive; rather, it states that any such inquiries, if made, should be handled sensitively. 
Nonetheless, the Committee welcomed the fact that the publication had attempted to 
contact the family through the United Arab Emirates Embassy in London.   

20. The complainants had also expressed serious concern regarding the content of the 
articles and the presentation of the stories. In particular, they had objected to the reporting 
of “unconfirmed speculation” on the circumstances in which the prince had died, which 
they considered to be excessive and demeaning. However, the publication had reported 
information provided by confidential sources about the circumstances in which the prince 
had died. While it had reported – including in a headline – that “sex”, “drugs” and an 
“orgy” had allegedly been involved, it had taken steps to limit the level of detail published, 
avoiding excessive and gratuitous detail. The Code does not require that publications 
sanitise the circumstances of a death, and it was not insensitive in breach of the Code for 
the publication to have reported this information. 

21. The first article had included a brief reference to the death of Prince Khalid’s brother, 
and the second article had included more detailed information on the circumstances in 
which he had reportedly died. While the Committee acknowledged that this had been 
distressing for the complainants to read, this was factual information that was already in 
the public domain and was relevant in the context of the death of Prince Khalid. Publishing 
this information did not breach the Code. 

22. The first article had featured video and images of Prince Khalid’s funeral. The 
complainants objected to their publication, and in particular the publication of 
photographs in which his father, one of the complainants, was circled. Funerals, whatever 
their nature, are highly sensitive occasions, and the Committee acknowledged the family’s 
distress. It was relevant, however, that the material under complaint had previously been 
placed in the public domain with the family’s consent, and that it showed a televised state 
funeral of a prominent member of the Sharjah royal family, rather than a private occasion. 
It was not insensitive for the newspaper to have republished the broadcast footage and 
taken still images from it to illustrate its coverage. Furthermore, it was not insensitive for 
the newspaper to have circled the prince’s father’s face in order to identify him from the 
others in the photograph. This did not represent a failure to handle publication with 
sensitivity. 

Conclusion 



    Item                                  3 

23. The complaint was not upheld. 

Remedial Action Required 

24. N/A. 

Decision of the Complaints Committee 05531-19 Sultan bin Muhammad Al Qasimi and 
the Al Qasimi family v The Sun 
Summary of Complaint 

1. Sultan bin Muhammad Al Qasimi and the Al Qasimi family complained to the 
Independent Press Standards Organisation that The Sun breached Clause 4 (Intrusion into 
grief or shock) in an article headlined “PRINCE DIES IN SEX AND DRUGS ORGY” 
published on 3 July 2019, and in an article headlined “ORGY PRINCE’S FUNERAL”, 
published on 4 July 2019. 

2. The first article reported that Sheikh Khalid bin Sultan Al Qasimi, an Arab prince, had 
been found dead in his home “amid claims of a drug-fuelled orgy”. It said that police 
“were said to have found a quantity of Class A drugs”. It quoted a source who had said 
there had “apparently been a party where some guests were taking drugs and having 
sex”; that it was “suspected that Sheikh Khalid may have died suddenly as a result of 
taking drugs”; and that “as well as the police inquiry, an urgent internal probe has been 
ordered and staff have been ordered to keep quiet”. The article reported that detectives 
were treating the prince’s death as “unexplained” and had made no arrests. The article 
also reported that the prince’s family owned a property in Sussex where his brother had 
been found dead from a heroin overdose in 1999. 

3. The first article was published in substantially the same form online on 2 July 2019, 
with the headline “’Orgy death’ Emir of Sharjah’s son Prince Khalid Al Qasimi died aged 
39 at ‘sex and drugs orgy’”. 

4. The second article reported that the prince had been “laid to rest” following his death 
“amid claims of a drug-fuelled orgy”. It said that tens of thousands of mourners had 
attended his funeral in the UAE. The piece noted that the previous day, the newspaper 
had “revealed claims he attended a sex and drugs party” the evening before his death. 
The article was illustrated with an image of the funeral ceremony which showed his father, 
amongst other mourners, praying as he stood over his son’s body; his father’s face had 
been circled in red to identify him. The second article was not published online. 

5. The complainants said that the newspaper’s coverage of the death of Prince Khalid and 
the timing of its articles had been insensitive in breach of Clause 4. They said that the 
reporting was flippant and gratuitous; it represented a clear intrusion into their grief and 
a failure to act with sympathy when reporting on a tragic event. While an attempt had 
been made to contact the UAE Embassy before the articles were published, no attempt 
had been made to contact the family directly. 



    Item                                  3 

6. The complainants expressed concern that the articles had included excessive 
speculation on the cause of the prince’s death – including in the headlines. This was 
unnecessary and insensitive given that nothing had been confirmed by the police or the 
coroner. They said that the newspaper had also presented this speculation in a 
sensationalist manner, which had demeaned the prince’s death. The complainants said 
that the first article had been published online the day after Prince Khalid’s death, and the 
print version was published despite the fact that a notice had been circulated on 3 July, 
which had alerted the newspaper to the family’s concerns regarding the publication of 
speculation on the cause of the prince’s death. The first article had stated that the prince 
had died “amid claims of a drug-fuelled orgy”; that the prince “may have died suddenly 
as a result of taking drugs”; and that police were said to have found “a quantity of Class 
A drugs”. They also considered that the reference to the death of his brother from a heroin 
overdose was insensitive; this had deepened the family’s hurt and distress. 

7.  The complainants said that the online version of the first article had been updated 
with images and video taken during the funeral, which featured the prince’s body being 
carried and the face of his grieving father. This material juxtaposed with the 
“sensationalist” headline and the speculation on the circumstances of the death was 
insensitive. 

8. The complainants said that the second article had been published the day after the 
prince’s funeral. They expressed concern that it had repeated earlier references to the 
prince’s death as one resulting from a “drug-fuelled orgy”, caused by “suspected drug 
overdose” in the circumstances of a “sex and drugs party”. This article had also been 
illustrated with an exceedingly insensitive photo taken during Prince Khalid’s funeral, 
which showed his covered body and his grieving father with his face circled, which the 
complainants said had emphasised to readers his hurt expression. 

9. The complainants said that their concerns were framed in the context of other coverage 
of the prince’s death, which had been published by another title owned by the same 
publishing group as The Sun, News Group Newspapers Ltd (NGN). 

10. The newspaper expressed its condolences to the complainants for their tragic loss, 
and it acknowledged that media coverage of a death can sometimes be unwelcome. It 
nevertheless denied that its coverage had been insensitive in breach of the Code. 

11. The newspaper said that it was entitled to report the news of a death and there was a 
public interest in doing so – the family had not learned of the prince’s death through its 
reporting. It did not accept that mentioning drugs and sex in the context of a death had 
represented a failure to handle publication sensitively. 

12. The newspaper said that one of its highly experienced journalists had been informed 
by a reliable, confidential source that a party had been held at the prince’s apartment the 
night before his death at which the guests and the host had been drinking, taking drugs 
and having sex, and that Class A drugs had been found. The newspaper noted that the 
accuracy of this information had not been questioned, and it said that the reporter had 



    Item                                  3 

heard subsequently from additional sources that it was correct. It argued that the fact that 
there had not yet been a finding by a coroner was irrelevant. 

13. The newspaper said that it had attempted to contact the complainants before 
publication: a reporter had contacted the United Arab Emirates Embassy in London and 
had repeatedly given them an opportunity to comment. No response was received. In 
addition, the reporter had contacted the police, and they had issued a statement 
confirming that they had been called by the ambulance service to the death of a man. 

14. The newspaper said that its articles had concerned the fact of the death; the fact of 
the funeral; and an explanation of who Prince Khalid was. The articles had not gone into 
detail about the alleged circumstances of Prince Khalid’s death. They had simply reported 
claims that he had died amid a sex and drugs party; no further information had been 
given about, for example, the details of his sex life, his sexual preferences or the types of 
drugs that had been found in the flat. It also considered that it was entirely legitimate to 
note in the articles that the prince’s brother had died of a drugs overdose in 1999. 

15. The newspaper did not consider that the publication of the photographs and video of 
the funeral ceremony was insensitive as the material had been authorised and distributed 
to the media for the purposes of publication. It noted that it had come from the Sharjah 
Media Office and had been issued by the Emirates News Agency. In addition, it had been 
posted on the Instagram page of the Media Office of the ruler of Sharjah. The newspaper 
said that it had been appropriate for it to circle the face of the prince’s father in one of 
the images so as to identify him from the others in the photograph. It did not consider that 
this represented a breach of Clause 4. 

16. At the end of IPSO’s investigation, in order to support its position that its source had 
supplied accurate information, the newspaper provided an article it had published which 
reported that the inquest into Prince Khalid’s death had heard that he had died “after 
bingeing on cocaine and sex drug GHB with another man”. 

Relevant Code Provisions 

17. Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 

In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be made with 
sympathy and discretion and publication handled sensitively. These provisions should not 
restrict the right to report legal proceedings. 

Findings of the Committee on Procedural Point 

18. The complainants had directed their complaint at News Group Newspapers Ltd 
(NGN), the publisher of The Sun, as well as thesun.co.uk, about which the complainants 
had also submitted a complaint. The Committee noted that IPSO considers complaints 
against individual publications, rather than against publishing groups. This is because 
IPSO operates on the principle of editorial responsibility: publications make separate and 



    Item                                  3 

distinct editorial decisions and therefore one publication with its own editor cannot be held 
responsible for what is published by another publication in the same group. 

Findings of the Committee 

19. The Committee first wished to express its condolences to the complainants for their 
loss. 

20. The complainants had found the reporting process insensitive, in particular the timing 
of the coverage and the fact that the newspaper had not made direct contact with the 
family in advance of publication. While the Committee understood that the complainants 
had found the newspaper’s coverage distressing to read, and their concern that the first 
article was published the day after Prince Khalid’s death, the fact of someone’s death is 
not private, and there is a public interest in reporting on a death.  Journalists have a 
right to report the fact of a person’s death, even if surviving family members would prefer 
for there to be no reporting. The Committee noted that in this case, the deceased was a 
high-profile fashion designer and a member of a royal family. It was not insensitive in 
breach of the Code for the newspaper to have reported the death of Prince Khalid the day 
after it happened, or to publish the second article the day after his funeral. 
 
21. While the Committee acknowledged that the complainants would have appreciated 
being notified of the first article before it was published, the Code does not require that 
newspapers contact families in advance of publishing reports of a death in order to comply 
with Clause 4; rather, it states that any such inquiries, if made, should be handled 
sensitively. Nonetheless, the Committee welcomed the fact that the newspaper had 
attempted to contact the family through the United Arab Emirates Embassy in London.   

22. The complainants had also expressed serious concern regarding the content of the 
articles and the presentation of the accounts. In particular, they had objected to the 
reporting of “unconfirmed speculation” on the circumstances in which the prince had died, 
which they considered to be excessive and demeaning. However, the newspaper had 
reported information provided by confidential sources about the circumstances in which 
the prince had died. While the newspaper had reported – including in its headlines – that 
“sex”, “drugs” and an “orgy” had allegedly been involved, it had taken steps to limit the 
level of detail published, avoiding excessive and gratuitous detail. The Code does not 
require that newspapers sanitise information about the circumstances of a death and it 
was not insensitive in breach of the Code for the newspaper to have reported this 
information. 

23. The first article had included a brief reference to the death of Prince Khalid’s brother. 
This was factual information that was already in the public domain and was relevant in 
the context of the death of Prince Khalid. Publishing this information did not breach the 
Code. 

24. The second article had featured video and images of Prince Khalid’s funeral. The 
complainants objected to their publication, and in particular the publication of 



    Item                                  3 

photographs in which his father, one of the complainants, was circled.  Funerals, 
whatever their nature, are highly sensitive occasions, and the Committee acknowledged 
the family’s distress. It was relevant, however, that the material under complaint had 
previously been placed in the public domain with the family’s consent, and that it showed 
a televised state funeral of a prominent member of the Sharjah royal family, rather than 
a private occasion. It was not insensitive for the newspaper to have republished the 
broadcast footage and taken still images from it to illustrate its coverage. Furthermore, it 
was not insensitive for the newspaper to have cropped a photo of the prince’s father in 
order to show his face more clearly, or to circle his face in order to identify him from the 
others in the photograph. This did not represent a failure to handle publication with 
sensitivity. 
 
Conclusion 

25. The complaint was not upheld. 

Remedial action required 

26. N/A. 

 

 
 



    Item                                  3 

APPENDIX B 
 

Decision of the Complaints Committee 05599-19 Sultan bin Muhammad Al Qasimi and 
the Al Qasimi family v Daily Mail 
 
Summary of Complaint 

1. Sultan bin Muhammad Al Qasimi and the Al Qasimi family complained to the 
Independent Press Standards Organisation that the Daily Mail breached Clause 4 
(Intrusion into grief or shock) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Did 
sheikh’s son die after drugs party at £8m flat?, published on 4 July 2019, and in an article 
headlined “The House of Grief”, published on 10 July 2019. 

2. The first article reported that Sheikh Khalid bin Sultan Al Qasimi had been found dead 
at his London address “amid reports of a drug-fuelled party”. It explained that he was the 
son of Sheikh Sultan bin Muhammad Al Qasimi, who ruled Sharjah in the UAE, and whose 
elder son had died of a heroin overdose in 1999. The article reported that the funeral had 
taken place in the UAE “yesterday” where three days of mourning were under way. It said 
that police had launched an investigation and that detectives were treating the death as 
“unexplained”, were waiting for the results of toxicology tests, and had refused to say 
whether drugs had been found at his property. The article included quotes which it said 
were from people who had worked with the prince at his fashion label; one person was 
reported to have said that he could “become very unpredictable and we always knew to 
stay away from him after one of his famous parties”, and another that “he always treated 
his female staff with respect”. The article was illustrated with an image of the funeral 
ceremony which showed the prince’s father, amongst other mourners, standing over his 
body while praying; the newspaper had circled his face in red in order to identify him to 
readers as the prince’s father. This article did not appear online. 

3. The second article reported that Sheikh Sultan bin Muhammad Al Qasimi had lost two 
sons: it reported that Prince Khalid had died recently “amid claims that ‘a drug fuelled 
orgy’ had taken place in the hours before [he] died”, and that Prince Mohammed had 
“taken a fatal heroin overdose” in 1999. It said that the death of Prince Khalid had “shone 
a light both on his lifestyle and the past tragedies that have dogged a family seemingly 
born with every advantage in life”. It said that police were investigating his death amid 
reports that Class A substances had been found at his property. It said that it had also 
been alleged that he had a “reputation for partying hard, surrounding himself with 
beautiful women and prostitutes, as well as having a penchant for illegal drugs that 
boosted his sexual performance”. It said that the results of toxicology tests may take two 
months to come back. The article said that his father had lost his only other son 20 years 
ago and it gave a detailed description of the circumstances in which his body had been 
found, which had been heard at the inquest. 

4. The second article was published in substantially the same terms online with the 
headline “House of grief: How a rich Emirati ruler sent two of his sons to Britain with every 



    Item                                  3 

privilege only for them to end up dead 20 years apart amid rumours they had spiralled 
into a life of drug-fuelled excess”. It was published online on 9 July 2019. 

5. The complainants said that the newspaper’s coverage of the death of Prince Khalid and 
the timing of its articles had been insensitive in breach of Clause 4. They said that the 
reporting was flippant and gratuitous; it represented a clear intrusion into their grief and 
a failure to act with sympathy when reporting on a tragic event. 

6. The complainants said that both articles had been published despite the fact that a 
notice had been circulated, prior to publication on 3 July, which had asked news outlets 
to comply with Clause 4 of the Code and to respect the family’s privacy. No attempt had 
been made to contact the family before the articles were published. 

7. The complainants expressed concern that the articles had included excessive 
speculation on the cause of the prince’s death. This was unnecessary and insensitive given 
that nothing had been confirmed by the police or the coroner. They said that the 
newspaper had also presented this speculation in a sensationalist manner, which had 
demeaned the prince’s death. For example, it had referred to a “drug-orgy death”; “drug-
fuelled orgy”; said that the prince had “spiralled into a life of drug-fuelled excess”; and 
that “he would spend the weekend partying at his Knightsbridge penthouse with high-
class prostitutes, before coming into work as an ‘erratic monster’”. 

8. The complainants were also concerned that in this context, the newspaper had referred 
to the death of the prince’s brother from a heroin overdose; had referred to his brother’s 
drinking, reporting that this would have made his father “furious”; and had detailed the 
circumstances in which his brother’s body had been found. These references had 
compounded and deepened their hurt and distress. 

9. The complainants also said that the published image of the funeral ceremony, which 
had shown the covered body of the prince and his father grieving, was exceedingly 
insensitive. They noted in particular that the newspaper had circled the father’s face, which 
had emphasised his pained expression. 

10. The complainants said that their concerns were framed in the context of other 
coverage of the prince’s death, which had been published by other titles owned by the 
same publishing group as the Daily Mail, Associated News Limited (ANL). 

11. The newspaper expressed its deepest sympathies to the complainants for their loss, 
and said that it had not been its intention to contribute to their distress. It nevertheless 
denied that its coverage had been insensitive in breach of the Code. 

12. The newspaper noted that Prince Khalid was a prominent individual and so it 
considered that it was expected that his death would attract press attention: he was the 
head of a fashion brand, and his royal status was such that his funeral had been broadcast 
on television. It said that the tone of its coverage had been respectful, no gratuitous 
information had been included, and the tragic events had not been made light of. In the 



    Item                                  3 

context of an unexplained sudden death – even soon after the event – it was inevitable 
that any article would include speculative information on how the subject may have died. 
It considered that both articles had only included a brief reference to speculative details. 

13. The newspaper said that the first article was a news piece which had merely provided 
details about Prince Khalid’s family and his professional background, as well as reporting 
on the status of the investigation into his death. It acknowledged that the article had 
referred to a “drug-fuelled party”, but noted that it had also made clear that reports of 
drug use were unconfirmed. It had said that the police were still “awaiting the results of 
toxicology tests” and had “refused to say whether drugs had been involved”. The headline 
was also sensitive: it had asked whether Prince Khalid had died after a “drugs party”. 

14. The newspaper said that the second article had explored the experiences of both 
brothers. It considered that the piece had also been sensitively written and noted that it 
opened with four paragraphs about the 20,000 mourners who had attended Prince 
Khalid’s funeral; it said that only two paragraphs had mentioned the speculation from 
previous reports. 

15. The newspaper said that a complaint could not be made about the ANL publishing 
group as each title within the group had its own editor and journalists. 

Relevant Code Provisions 

16. Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 

In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be made with 
sympathy and discretion and publication handled sensitively. These provisions should not 
restrict the right to report legal proceedings. 

Findings of the Committee on Procedural Point 

17. The complainants had directed their complaint at Associated News Limited (ANL), the 
publisher of the Daily Mail, as well as the Metro and Mail Online, about which the 
complainants had also submitted complaints. The Committee noted that IPSO considers 
complaints against individual publications, rather than against publishing groups. This is 
because IPSO operates on the principle of editorial responsibility: publications make 
separate and distinct editorial decisions and therefore one publication with its own editor 
cannot be held responsible for what is published by another publication in the same 
group. 

Findings of the Committee 

18. The Committee first wished to express its condolences to the complainants for their 
loss. 



    Item                                  3 

19. The complainants had found the reporting process insensitive, in particular the timing 
of the coverage and the fact that the newspaper had not made direct contact with the 
family in advance of publication. While the Committee understood that the complainants 
had found the newspaper’s coverage distressing to read, and their concern that the first 
article was published the day after Prince Khalid’s funeral, the fact of someone’s death is 
not private, and there is a public interest in reporting on a death.  The Committee noted 
that in this case, the deceased was a high-profile fashion designer and a member of a 
royal family. Journalists have a right to report the fact of a person’s death, even if surviving 
family members would prefer for there to be no reporting. It was not insensitive in breach 
of the Code for the newspaper to have published the first article the day after his funeral. 

20. While the Committee acknowledged that the complainants would have appreciated 
being notified of the articles before they were published, the Code does not require that 
newspapers contact families in advance of publishing reports concerning a death in order 
to comply with Clause 4; rather, it states that any such inquiries, if made, should be 
handled sensitively. 

21. The complainants had also expressed serious concern regarding the content of the 
articles and the presentation of the stories. In particular, they had objected to the reporting 
of “unconfirmed speculation” on the circumstances in which the prince had died, which 
they considered to be excessive and demeaning. However, the newspaper had reported 
information provided by confidential sources about the circumstances in which the prince 
had died which had already been published by another national newspaper. Although 
the second article had referred to a “drug-fuelled orgy”, the level of detail published was 
limited; it was not excessive or gratuitous. The Code does not require that newspapers 
sanitise information about the circumstances of a death and it was not insensitive in breach 
of the Code for the newspaper to have reported this information. 

22. The first article had included a brief reference to the death of Prince Khalid’s brother, 
and the second article had focused on both princes and the circumstances that had led to 
their early deaths. While the Committee acknowledged the complainants’ distress, the 
information published about the death of Prince Khalid’s brother was factual information 
that was already in the public domain, and the comments about his character from people 
who were reported to have known him provided additional context and their publication 
was not insensitive. Publishing this information did not breach the Code. 

23. The complainants had objected to the publication of an image of Prince Khalid’s 
funeral, and in particular the fact that his father, one of the complainants, was 
circled.  Funerals, whatever their nature, are highly sensitive occasions, and the 
Committee acknowledged the family’s distress. It was relevant, however, that the material 
under complaint had previously been placed in the public domain with the family’s 
consent, and that it showed a televised state funeral of a prominent member of the Sharjah 
royal family, rather than a private occasion. It was not insensitive for the newspaper to 
have republished this image to illustrate its coverage. Furthermore, it was not insensitive 
for the newspaper to have circled his father’s face in order to identify him from the other 



    Item                                  3 

mourners in the photograph. This did not represent a failure to handle publication with 
sensitivity. 
 
Conclusion 

24. The complaint was not upheld. 

Remedial Action Required 

25. N/A. 

 
  



    Item                                  3 

APPENDIX C 
 

Decision of the Complaints Committee 05600-19 The Sultan bin Muhammad Al Qasimi 
and the Al Qasimi family v Metro 
 
Summary of Complaint 

1. Sultan bin Muhammad Al Qasimi and the Al Qasimi family complained to the 
Independent Press Standards Organisation that the Metro breached Clause 4 (Intrusion 
into grief or shock) in an article headlined “Sheikh bids farewell to son ‘dead at drug-
fuelled party’”, published on 4 July 2019. 

2. The article reported that the funeral of Sheikh Khalid bin Sultan Al Qasimi, the son of 
a UAE ruler, had taken place the day before. It said that he had “reportedly” died during 
a “drug-fuelled party in his Knightsbridge apartment, at which some guests were having 
sex”, and that according to another newspaper “police had found a quantity of Class A 
drugs at his flat”. The article said that three days of national mourning were taking place 
across the UAE, and that a friend and former business partner had said that the prince 
had been “incredibly hard working and talented – a wonderful person”. The article noted 
that the prince’s brother had died of a heroin overdose in 1999. It was illustrated with an 
image of the funeral ceremony, which showed the prince’s father, amongst other 
mourners, standing over his body, while praying; the newspaper had circled the father’s 
face in red to identify him as Sheikh Al Qasimi. 

3. The article was published in substantially the same format online. 

4. The complainants said that the article and the timing of it – the day after Prince Khalid’s 
funeral – had been insensitive in breach of Clause 4. They said that the reporting was 
flippant and gratuitous; it represented a clear intrusion into their grief and a failure to act 
with sympathy when reporting on a tragic event. 

5. The complainants said that the article had been published despite the fact that a legal 
notice had been circulated on 3 July, which had asked news outlets to comply with Clause 
4 of the Code and to respect their privacy. They said that no attempt had been made to 
contact the family before the article was published. 

6. The complainants expressed concern that the article had included excessive speculation 
on the cause of the prince’s death, which had demeaned it to create shock and suspicion 
and had led to hurtful comments. The reporting was unnecessary and insensitive given 
that nothing had been confirmed by the police or the coroner. The complainants noted 
that the article had reported claims that the prince had died at a “drug-fuelled party” 
during which “some guests were taking drugs and having sex”; that a “quantity of class A 
drugs" had been found at the scene; and that Prince Khalid "may have died suddenly as 
a result of taking drugs". They also considered that the article had alluded to the prince’s 
alleged flamboyant lifestyle; they were concerned that it had published a quote that he 



    Item                                  3 

"had been enjoying freedoms that London offers but that his story 'had ended tragically'" 
and that "staff have been told to keep quiet". 

7. In addition, the complainants considered that the published references to Prince Khalid's 
brother dying of heroin overdose in 1999 were insensitive, and had compounded and 
deepened their hurt and distress. 

8. The complainants said that the published image of the funeral ceremony, which had 
shown the covered body of the prince and his father grieving, was exceedingly insensitive. 
They noted in particular that the newspaper had circled his father’s face, which they said 
had emphasised his pained expression. 

9. The complainants said that their concerns were framed in the context of other coverage 
of the prince’s death, which had been published by other titles owned by the same 
publishing group as the Metro, Associated News Limited (ANL). 

10. The newspaper expressed its condolences to the complainants for their loss, and said 
that it regretted any distress inadvertently caused by its coverage. While it acknowledged 
that it would have been difficult for the complainants to have read about Prince Khalid’s 
death in the newspaper, it considered that it had taken care to ensure that its coverage 
was sensitive in line with the obligations set out in the Code. 

11. The newspaper said that it was an important function of the press to inform the public 
about what is known – or what people are saying – about an unexplained and unexpected 
death. Its article was a straightforward news report: it had simply reported that the prince 
had died and explained what a source had told a national newspaper about the alleged 
circumstances. The article had not made light of his death or ridiculed the manner of it, it 
had not included any gratuitous detail, and it had not ridiculed Prince Khalid in any way. 
It noted that the article had included a sympathetic tribute to the prince from his former 
business partner. 

12. The newspaper also did not consider that the reference to the death of Prince Khalid’s 
brother had been insensitive: the article had merely said that he had died in 1999. 
Similarly, it considered that republishing a photograph of Prince Khalid’s funeral – which 
had been attended by many people – was not insensitive. It noted that the photograph 
remained online on the Sharjah Press Office’s Instagram account. 

13. The newspaper said that a complaint could not be made against the Associated News 
Limited publishing group, as its publications operated completely separately and 
independently from one another. 

Relevant Code Provisions 

14. Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 



    Item                                  3 

In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be made with 
sympathy and discretion and publication handled sensitively. These provisions should not 
restrict the right to report legal proceedings. 

Findings of the Committee on Procedural Point 

15. The complainants had directed their complaint at Associated News Limited (ANL), the 
publisher of the Metro, as well as the Daily Mail and Mail Online, about which the 
complainants had also submitted complaints. The Committee noted that IPSO considers 
complaints against individual publications, rather than against publishing groups. This is 
because IPSO operates on the principle of editorial responsibility: publications make 
separate and distinct editorial decisions and therefore one publication with its own editor 
cannot be held responsible for what is published by another publication in the same 
group. 

Findings of the Committee 

16. The Committee first wished to express its condolences to the complainants for their 
loss. 

17. The complainants had found the reporting process insensitive, in particular the timing 
of the article and the fact that the newspaper had not made direct contact with the family 
in advance of publication. While the Committee understood that the complainants had 
found the article distressing to read, and their concern that it was published the day after 
Prince Khalid’s funeral, the fact of someone’s death is not private, and there is a public 
interest in reporting on a death. Journalists have a right to report the fact of a person’s 
death, even if surviving family members would prefer for there to be no reporting. The 
Committee noted that in this case, the deceased was a high-profile fashion designer and 
a member of a royal family. It was not insensitive in breach of the Code for the newspaper 
to have published the article the day after his funeral. 

18. While the Committee acknowledged that the complainants would have appreciated 
being notified of the article before it was published, the Code does not require that 
newspapers contact families in advance of publishing reports concerning a death in order 
to comply with the Clause 4; rather, it states that any such inquiries, if made, should be 
handled sensitively. 

19. The complainants had also expressed serious concern regarding the content and 
presentation of the article. In particular, they had objected to the reporting of 
“unconfirmed speculation” on the circumstances in which the prince had died, which they 
considered to be excessive and demeaning. However, the newspaper had reported 
information which had already been reported by another publication. While the 
newspaper had reported that the prince had “reportedly” died at a “drug-fuelled party”, 
the level of detail included was not excessive or gratuitous. The Code does not require 
that newspapers sanitise information about the circumstances of a death and it was not 
insensitive in breach of the Code for the newspaper to have reported this information. 



    Item                                  3 

20. The article had included a brief reference to the death of Prince Khalid’s brother. This 
was factual information that was already in the public domain and was relevant in the 
context of the death of Prince Khalid. Publishing this information did not breach the Code. 

21. The complainants had objected to the publication of an image of Prince Khalid’s 
funeral in which his father’s face had been circled. Funerals, whatever their nature, are 
highly sensitive occasions, and the Committee acknowledged the family’s distress. It was 
relevant, however, that the published image had been placed in the public domain with 
the family’s consent, and that it showed a televised state funeral of a prominent member 
of the Sharjah royal family, rather than a private occasion. It was not insensitive for the 
publication to have republished the image to illustrate its coverage. This did not represent 
a failure to handle publication with sensitivity. 

Conclusion 

22. The complaint was not upheld. 

Remedial Action Required 

23. N/A. 

 
  



    Item                                  3 

APPENDIX D 
 

Decision of the Complaints Committee 05601-19 Sultan bin Muhammad Al Qasimi and 
the Al Qasimi family v Mail Online 
 
Summary of Complaint 

1. Sultan bin Muhammad Al Qasimi and the Al Qasimi family complained to the 
Independent Press Standards Organisation that Mail Online breached Clause 4 (Intrusion 
into grief or shock) in an article headlined “The ruler of Sharjah stands over the body of 
his son as funeral is held in UAE for the fashion chain-owner, 39, following ‘drug orgy 
death at London penthouse’, published on 3 July 2019, and in an article headlined “UAE 
Emir’s son found dead in Knightsbridge penthouse ‘threw drug-fuelled orgies attended by 
high-class prostitutes, took meth so sex lasted longer and turned into a ‘monster’ after a 
heavy weekend of partying”, also published on 3 July 2019. 

2. The first article said that Sheikh Khalid bin Sultan Al Qasimi, the son of the ruler of 
Sharjah in the United Arab Emirates, had died in London.  It explained that the funeral 
had taken place “amid unconfirmed reports of a ‘drug-fuelled orgy’” and reports that he 
had died during a “drug-fuelled party at which some guests were having sex”. The article 
also noted that another newspaper had been told by “sources” that police had found 
Class A drugs at his property, but that police had yet to confirm or deny this, and that the 
results of toxicology tests would not be known for two months. It also referred to Prince 
Khalid’s brother who had died of a heroin overdose in 1999, and described the 
circumstances in which his body had been found. The article was illustrated with 
photographs of Prince Khalid, and a video and images of the funeral, including images 
of his father standing over his body during prayers. 

3. The second article also reported on the funeral of Prince Khalid, and repeated much of 
the information contained in the first article. It said that it had been claimed by staff at his 
fashion house that the prince had been a “well-known meth user who often hosted days-
long sex parties”. This article also included photographs of the prince, as well as video 
and images of his father and his body at the funeral. 

4. The complainants said that the publication’s coverage of the death of Prince Khalid and 
the timing of its articles – on the day of his funeral – had been insensitive in breach of 
Clause 4. They said that the reporting was flippant and gratuitous; it represented a clear 
intrusion into their grief and a failure to act with sympathy when reporting on a tragic 
event. No attempt had been made to contact them in advance of publishing the reports. 

5. The complainants said that there had been no official determination as to the cause of 
Prince Khalid’s death or the circumstances. Regardless of this, the publication had 
published speculation – including in its headlines – that the death had been due to a 
“drug-fuelled orgy”; it had reported the alleged presence of Class A drugs at his property; 
it had published speculation that he had died during a “drug-fuelled party at which some 



    Item                                  3 

of the guests were having sex”; and it had reported comments from staff at the prince’s 
fashion label about his alleged behaviour and alleged use of methamphetamine. 

6. The complainants also expressed concern that the publication had referred to the death 
of Prince Khalid’s brother from a heroin overdose, and had included excessively detailed 
and sensitive information concerning the circumstances in which his body had been found. 
This had compounded and deepened the hurt and distress of the family. 

7. In addition, the complainants said that publishing images and video of the funeral 
ceremony, which had shown the covered body of the prince and his father in a state of 
grief, in the context of these articles, was exceedingly insensitive. They noted that in one 
image, the publication had zoomed in on the face of the prince’s grieving father. 

8. The complainants said that their concerns were framed in the context of other coverage 
of the prince’s death, which had been published by other titles owned by the same 
publishing group as Mail Online, Associated News Limited (ANL). 

9. The publication expressed its condolences to the complainants for their loss; any distress 
that had been caused was not intended and regrettable. It did not accept, however, that 
its coverage had been insensitive in breach of Clause 4. While it understood that the 
coverage had doubtless been hard for the family to read, the prince had not been mocked, 
the reporting was not flippant, and the references made in the headlines were 
straightforward, candid summaries of information given to various publications by a 
number of sources. 

10. The publication said that both its articles had been published on the day of the funeral, 
and after a national newspaper had already reported the alleged circumstances leading 
up to the death. It said that neither of its articles had reported as fact the cause of Prince 
Khalid’s death: both had made clear that although toxicology tests had been carried out, 
the results were not expected for two months; both had said that the date for the inquest 
had not been set; and both had clearly reported that the reference to a “drug-fuelled 
orgy” was based on an unconfirmed report, published in another newspaper, in which a 
source had claimed that police had discovered Class A drugs at the scene. 

11. The publication did not consider that the information it had published was gratuitous. 
The pictures and the video of the funeral, including the image of Prince Khalid’s body and 
his father, had already been published on the official Instagram account of a member of 
the Al Qasimi family. In addition, the references to Prince Khalid’s brother were brief, and, 
given that they had both lived in Britain away from their families and had apparently died 
in similar tragic circumstances, it was relevant to include details of his brother’s death in 
the articles. 

12. Given that the events had taken place in London, the publication had taken the view 
that the family would not be able to comment substantively on the allegations, and the 
decision was made not to make an approach on the day of the funeral. Both articles had, 
however, included an official statement, which had been released by the prince’s fashion 



    Item                                  3 

label, as well as the full text of a statement issued by the UAE’s Ministry of Presidential 
Affairs. 

13. The publication noted that the complaint had referred to articles published by various 
newspapers in the Associated News Ltd group. It said that its response was limited to the 
complaint which related to the Mail Online articles as the other publications cited were 
editorially separate, with discrete journalists, editors and managing editorial staff. 

Relevant Code Provisions 

14. Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 

In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be made with 
sympathy and discretion and publication handled sensitively. These provisions should not 
restrict the right to report legal proceedings. 

Findings of the Committee on Procedural Point 
 
15. The complainants had directed their complaint at Associated News Limited (ANL), the 
publisher of Mail Online, as well as the Daily Mail and the Metro, about which the 
complainants had also submitted complaints. The Committee noted that IPSO considers 
complaints against individual publications, rather than against publishing groups. This is 
because IPSO operates on the principle of editorial responsibility: publications make 
separate and distinct editorial decisions and therefore one publication with its own editor 
cannot be held responsible for what is published by another publication in the same 
group. 
 
Findings of the Committee 

16. The Committee first wished to express its condolences to the complainants for their 
loss. 

17. The complainants had found the reporting process insensitive, in particular the timing 
of the coverage and the fact that the publication had not made direct contact with the 
family in advance. While the Committee understood that the complainants had found the 
coverage distressing to read, and their concern that the articles were published on the day 
of Prince Khalid’s funeral, the fact of someone’s death is not private, and there is a public 
interest in reporting on a death.  Journalists have a right to report the fact of a person’s 
death, even if surviving family members would prefer for there to be no reporting. The 
Committee noted that in this case, the deceased was a high-profile fashion designer and 
a member of a royal family. It was not insensitive in breach of the Code for the publication 
to have reported the alleged circumstances of Prince Khalid’s death on the day of the 
funeral. 

18. While the Committee acknowledged that the complainants would have appreciated 
being notified before the articles were published, the Code does not require that 



    Item                                  3 

publications contact families in advance of publishing reports of a death in order to 
comply with the Clause 4; rather, it states that any such inquiries, if made, should be 
handled sensitively. In this case, the publication had published statements issued by the 
UAE’s Ministry of Presidential Affairs and by the prince’s fashion house. 

19. The complainants had also expressed serious concern regarding the content of the 
articles and the presentation of the accounts. In particular, they had objected to the 
reporting of “unconfirmed speculation” on the circumstances in which the prince had died, 
which they considered to be excessive and demeaning. While the publication had 
republished claims made by another newspaper that “sex”, “drugs” and an “orgy” had 
allegedly been involved, and reported additional claims which were said to have been 
made by confidential sources who had worked for the prince, the Code does not require 
that publications sanitise the circumstances of a death. It was not insensitive in breach of 
the Code for the publication to have reported this information. 

20. The articles had included brief references to the death of Prince Khalid’s brother. This 
was factual information that was already in the public domain and was relevant in the 
context of the death of Prince Khalid. Publishing this information did not breach the Code. 

21. The complainants had objected to the publication of video and images of Prince 
Khalid’s funeral in the context of these two reports. Funerals, whatever their nature, are 
highly sensitive occasions, and the Committee acknowledged the family’s distress. It was 
relevant, however, that the material under complaint had been placed in the public 
domain with the family’s consent, and that it showed a televised state funeral of a 
prominent member of the Sharjah royal family, rather than a private occasion. It was not 
insensitive for the publication to have republished the broadcast footage and taken still 
images from it to illustrate its coverage. This did not represent a failure to handle 
publication with sensitivity. 

Conclusion 

22. The complaint was not upheld. 

Remedial Action Required 

23. N/A. 

  



    Item                                  3 

APPENDIX E 
 
Decision of the Complaints Committee 05494-19 Isabel Oakeshott, Richard Tice and 
the Brexit Party v The Sunday Times 
 
Summary of Complaint 
 

1. Isabel Oakeshott, Richard Tice and the Brexit Party complained to the Independent 
Press Standards Organisation that The Sunday Times breached Clause 1 
(Accuracy) and Clause 2 (Privacy) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “Trump leak scandal engulfs Brexit Party”, published on 14 June 2019. 
 

2. The article, which started on the front page, was subheadlined “Police close in on 
‘Eurosceptic Philby’ in Whitehall”. It followed the publication of leaked diplomatic 
cables, in which the then-British ambassador to the United States, Kim Darroch, 
criticised the President of the US, leading to the ambassador’s resignation; the 
story about the cables and their content was broken by Ms Oakeshott, a journalist.  
 

3. The article under complaint reported that Mr Tice, the chairman of the Brexit Party, 
was “embroiled” in the scandal “as it emerged that he is in a relationship with the 
writer whose story brought down Britain’s ambassador to Washington”, a 
reference to Ms Oakeshott. It went on to note that “security sources said a suspect 
had been identified for the leaks amid ‘panic’ in Whitehall that a ‘pro-Brexit Kim 
Philby’ figure has been trying to undermine officials not deemed supportive 
enough of leaving the EU”. It said that “as police closed in on the mole”, “friends” 
of Ms Oakeshott confirmed that she had been in a relationship since last year with 
Mr Tice. While noting that “Tice and Oakeshott both denied he had played any 
role in the leak or in the handling of the documents”, it claimed that “news of the 
relationship will fuel the belief of Darroch’s allies that he was brought down by 
conspirators keen to replace him with a ‘pro-Brexit businessman’”. It quoted an 
anonymous “British diplomat” saying “It feels like there are a lot of Brexit Party-
Faragist fingerprints around this”. It quoted an anonymous “friend of the couple” 
who acknowledged the relationship and commented “No doubt this will fuel 
conspiracy theories, but [Tice] categorically was not involved in obtaining or 
handling the information, nor has he seen it”. It also reported that when the cables 
were leaked, Mr Tice and another high-profile Brexit Party campaigner called for 
the ambassador to be sacked. The print article also reported Ms Oakeshott had 
“left her husband” and named her husband and his occupation.  
 

4. The article also appeared online on the same day under the same headline. This 
version of the article was substantially the same as the print article, but also 
included a comment from Ms Oakeshott which stated “Oakeshott said: ‘Richard 
had nothing to do with the cables. He has never seen them, never handled them 
and was not involved in acquiring them.’” This version did not reference her 
husband by name, or report that Ms Oakeshott had “left” him. 



    Item                                  3 

 
5. All the complainants said that the article was inaccurate as it alleged that the Brexit 

Party and Mr Tice were “embroiled” in a scandal. It said that reporting on this 
scandal suggested that the Brexit Party was involved in the theft and the leak of the 
documents. They said that there was no evidence to support this, and the article 
made clear that there was no tie to the complainants; therefore the headline was 
not supported by the text. They also said that it was inaccurate to say that the Brexit 
Party was involved in any scandal involving the leaked documents.  
 

6. Ms Oakeshott additionally said that the article breached Clause 1 because it 
reported “she and Tice have been in a relationship since last year and that she 
had left her husband”. She said this gave the misleading impression that Mr Tice 
played a role in the breakdown of her marriage. 
 

7. Ms Oakeshott also said that the online version of the article was inaccurate as it 
contained a direct quote from her. She said this suggested inaccurately that she 
had given this quote directly to the publication, when in fact she had given the 
quote to another publication. She said this led to the misleading impression that 
she cooperated with the writing of The Sunday Times’ article. She said it was 
inaccurate not to report the source of this quote. 
 

8. All three complainants also complained that they had not been contacted prior to 
publication of the article, which they said breached Clause 1. They only knew of 
the article’s intended publication after a separate source had told Ms Oakeshott 
about it and she had contacted a journalist at the paper. 
 

9. Mr Tice and Ms Oakeshott each complained that the article represented an 
intrusion into their privacy in breach of Clause 2. Mr Tice said that the article 
reported on his relationship with Ms Oakeshott where he had a reasonable 
expectation of privacy in relation to this information. Ms Oakeshott said that the 
article intruded into her privacy as it named her husband; she said that because 
he was not a public figure, she had a reasonable expectation of privacy as to his 
name and profession. 
 

10. The publication did not accept any breach of the Code and denied that the story 
implied that the Brexit Party had a part in the theft or leak of the documents. It said 
that the headline and text of an article must be read together. The headline 
indicated that there was a connection between the Brexit Party and the leak, and 
this connection was explained in the text of the article by the relationship between 
Mr Tice and Ms Oakeshott. The leaking of the documents could clearly be 
described as a “scandal”, and the Brexit Party could be said to be “embroiled” in 
the scandal due to the relationship between Mr Tice and Ms Oakeshott. Its story 
did not suggest that Mr Tice was the “mole” being sought. There was a significant 
public interest in the story of how the cables had come into the public domain. It 
was relevant that Mr Tice had “spoken out” against Mr Darroch after the 



    Item                                  3 

publication of the cables. It noted that Ms Oakeshott did not deny having discussed 
details of the earlier cables with Mr Tice before publication. The article referred 
multiple times to Mr Tice’s denial of having been involved, including via Twitter. It 
did not accept that the headline was not supported by the text. 
 

11. The publication did not accept that it was inaccurate to report that Ms Oakeshott 
had “left her husband”. It also disagreed that this implied that Mr Tice was the 
reason for the breakdown of her marriage. It had also reported that they had 
“separated”.  However, it had agreed to remove this reference on the evening of 
publication in the online version of the article at the request of Ms Oakeshott. 
 

12. The publication denied that it had breached Clause 1 by not contacting the 
complainants prior to publication. It said Ms Oakeshott had been aware that the 
story would be run and that she had said another publication was going to run a 
similar story. In addition, it said that she had supplied a quote to a journalist 
working for the same newspaper that she had asked to be attributed to “a friend 
of” herself and Mr Tice; this was the quotation used in the story, which included 
the “categorical denial” that Mr Tice was involved in the leak.  
 

13. The publication also did not accept that it had breached Mr Tice’s privacy. It said 
that there was a public interest in disclosing this relationship that outweighed any 
reasonable expectation of privacy that Mr Tice might have. It had also published 
a quote that was provided by Ms Oakeshott, though published as from a friend, 
which acknowledged that “[i]t is no secret that Isabel and Richard are in a 
relationship”.  
 

14. The publication also denied that Ms Oakeshott’s privacy had been breached by 
naming her husband. It said that identifying Ms Oakeshott would have 
automatically identified her husband; the fact of the relationship was not private. 
It further considered that Ms Oakeshott’s acceptance of the publication of the fact 
of the relationship with Mr Tice undermined her claim to privacy. It did, however, 
remove her husband’s name from the online version of the article at Ms 
Oakeshott’s request.  
 

Relevant Clause Provisions 
Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 



    Item                                  3 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 
 
Clause 2 (Privacy)* 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 

Findings of the Committee 
 

15. It was accepted that the controversy over the leaking of the cables could 
reasonably be described as a “scandal”: the dispute was over whether it was 
inaccurate or misleading for the newspaper to report that the scandal had 
“engulfed” the Brexit Party, and whether the article had been otherwise misleading, 
in particular over whether it had carried the inaccurate implication that Mr Tice 
had a role in the leak.  
 

16. The Committee carefully considered the newspaper’s justification for its claim that 
the Chairman of the Brexit Party had been “embroiled” in the scandal, and the 
claim that the scandal had “engulfed” the Party.  It noted that, in the first 
paragraph of the article, the newspaper had set out the basis for making these 
claims, namely that Ms Oakeshott, who was the journalist who broke the story, 
was in a relationship with the Chairman of the party.  In these circumstances, the 
Committee concluded that it was not inaccurate or misleading for the newspaper 
to present its position that the fact of the relationship between the two created a 
link which had drawn the Party into the scandal. The Committee did not establish 
a breach of Clause 1 (i) on this point. The Committee further decided that the 
article did not make the claim that Mr Tice had played a role in the leak; while it 
reported that an unnamed diplomat had made a  remark that “it feels like there 
are a lot of Brexit Party-Faragist fingerprints around this”, the article explained that 
the suspect is believed to be “in Whitehall”, is a “civil servant who had access to 
historic Foreign Office files”, and is a " Kim Philby figure”, a reference to a spy 
who had worked in the British intelligence services.  These references could not 
reasonably be understood to be references to Mr Tice who is not a civil servant 
and does not work in Whitehall or for the intelligence services.  The article also 
included repeated references to the denials of Mr Tice and Ms Oakeshott that he 
had played any role. There was no breach of Clause 1 on this point.  
 



    Item                                  3 

17. The article explained that Ms Oakeshott and her husband had separated and that 
she was now in a relationship with Mr Tice. The one reference to Ms Oakeshott 
having “left her husband” did not imply that Mr Tice was involved or responsible 
for the separation. The article made no comment on the reason for the separation. 
There was no breach of Clause 1 on this point, however the Committee welcomed 
the publication’s willingness to remove this reference from the online version of 
the article. 
 

18. Ms Oakeshott also said it was inaccurate to include a quote in the article which 
she had given to another publication without attributing it to that publication, as 
this suggested she had willingly contributed to the article. However, the inclusion 
of the quotation, in circumstances where she had given the quote and its accuracy 
was not disputed, did not lead to a breach of Clause 1. 
 

19. All three complainants said it was a breach of Clause 1(i) that none of them had 
been formally contacted by the newspaper prior to publication. In some cases, it 
may be necessary for publications to contact parties prior to publication in order 
to avoid a breach of Clause 1, but there is no freestanding requirement to do so. 
In this instance, the article was reporting on a number of factual matters which 
were not in dispute, including the existence of the relationship which Ms Oakeshott 
had confirmed prior to publication. Further, Ms Oakeshott and Mr Tice’s position 
that Mr Tice had no role in the leaks was included prominently in the article. There 
was no breach of Clause 1. 

 
20. Mr Tice said that the article represented an intrusion into his privacy by reporting 

his relationship with Ms Oakeshott.  The fact of a relationship is generally not 
information about which they have a reasonable expectation of privacy.  Further, 
the existence of the relationship had been placed into the public domain by Ms 
Oakeshott who had told the newspaper about the relationship by providing the 
statement: “[i]t is no secret that Isabel and Richard are in a relationship”; although 
she had expressed the wish that the quote was not attributed to her, given the 
disclosure the relationship could not reasonably be considered private. There was 
no breach of Clause 2 on this point. 
 

21. Ms Oakeshott further said that the article intruded into her privacy as it named her 
husband. The marital status of an individual, and the identity of the person to 
whom someone is married, is a matter of public record and therefore there is no 
reasonable expectation of privacy in relation to this information. There was no 
breach of Clause 2 on this point. 

Conclusions 
 

22. The complaint was not upheld. 

Remedial action required 
N/A 



    Item                                  3 

APPENDIX F 
 

Decision of the Complaints Committee 05820-19 Brian v Rotherham Advertiser 
Summary of Complaint 

1. Joe Brian complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
Rotherham Advertiser breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 3 (Harassment) of the 
Editors’ Code of Practice in an article headlined “Dearne Valley parents say head was 
'unprofessional' after playground ban”, published on 19 September 2019. 

2. The article reported a parent’s claims that a head teacher was unprofessional after 
banning two parents from the school grounds after comments made on twitter by those 
parents. It also reported that the head teacher “stopped [one of the parent’s] 11-year-old 
daughter from attending a school trip - despite a doctor's note saying she was fit to 
attend.” 

3. The article appeared online under the same headline and was substantially the same 
as the print article. 

4. The complainant, the head teacher named in the article, said the article was inaccurate: 
he had not stopped the pupil attending the school trip. Instead, he said that the decision 
had been taken by the residential centre in line with its sickness policy, and this decision 
was not affected by the child’s doctor’s note. The complainant had been contacted by the 
newspaper before publication and had said that there was “no truth” in the claims, and 
that he had “just emailed the parent a letter from [the residential centre] which makes that 
clear – maybe she will let you see it”. During IPSO’s investigation he provided a copy of 
this; in it, the centre said it took “full responsibility” for the decision. The complainant was 
also concerned that the journalist was allegedly friends with the subject of the article. 

5. The complainant said that his correspondence with the publication’s staff constituted 
harassment in breach of Clause 3. He said that the tone and content of the emails, 
particularly that of the editor, had been rude and that the editor had asked the 
complainant whether he and his wife were qualified teachers. 

6. The newspaper did not accept any breach of the Code. It said that whilst it may have 
been the residential centre that sent the letter saying that the child could not attend, it was 
the complainant who had passed on the medical information that led to this decision. It 
said that therefore reporting that the complainant had stopped the child attending was 
not misleading. Furthermore, it had contacted the complainant on several occasions 
before the article was published asking if he “would like to make any comment”, “make 
a statement” or if he “wish[ed] to respond” regarding the allegations that he stopped the 
pupil going on a trip. The complainant denied the original allegations sent by the 
publication and had declined to comment, other than by saying “There is no truth in what 
you have written” and that “I’m sure any decent journalist would be reading what was 
written for themselves.” 



    Item                                  3 

7. The publication provided several email chains between themselves and the 
complainant. The reporter had sent an email asking for a comment from the complainant. 
The publication, whilst acknowledging that the email exchange “had not gone well” and 
had been at points “childish”, did not accept that any publication staff who emailed the 
complainant had engaged in intimidation, harassment or persistent pursuit. It noted that 
he had continued to engage and had not requested that the publication desist, so there 
was no failure of the publication staff to respect a request to desist. 

8. Given the complainant’s comments following publication, the newspaper offered to 
publish a correction on page two. 

In regard to the story headlined “Dearne Valley parents say head was ‘unprofessional’ 
after playground ban” that appeared online on July 19, 2019 and in the Weekender 
dated July 18, 2019, headed “Parents say head was unprofessional”, in which parents 
claimed Mr Joe Brian stopped a child attending an event at a residential centre by passing 
on incorrect information or not providing the centre with the facts. We would like to make 
it clear that Mr Brian’s position is that he provided the residential centre with the correct 
information. 

Prior to publication, Mr Brian was offered several opportunities to comment on the claims 
of the parents or to provide evidence to counter their allegations but declined on each 
occasion. 

9. The complainant said that this proposed wording did not resolve his complaint. 

Relevant Code Provisions 

10. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 
or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

11. Clause 3 (Harassment)* 

i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent pursuit. 



    Item                                  3 

ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or photographing 
individuals once asked to desist; nor remain on property when asked to leave and must 
not follow them. If requested, they must identify themselves and whom they represent. 

iii) Editors must ensure these principles are observed by those working for them and take 
care not to use non-compliant material from other sources. 

Findings of the Committee 

12. The article had reported, as fact, that the complainant had stopped one of his pupils 
from attending a school trip. Before publication, the complainant had made the 
newspaper aware of a letter which he said disproved the claim. Given that the newspaper 
was aware that the complainant denied the claim and that he had identified documentary 
evidence which he said supported his position, to report that the complainant had 
“stopped” the child attending the trip, without making it clear that this was the view of the 
child’s parent, represented a failure to take care over the accuracy of the information. 
There was a breach of Clause 1. 

13. Although the Committee noted that the article had made it clear that the complainant 
denied the allegation, reporting that he had “stopped” the child attending the trip, without 
explaining that this was the parent’s view given that he had passed the doctor’s note to 
the residential centre, amounted a significant inaccuracy which required correction under 
the terms of Clause 1(ii). The publication had offered to print a correction on page two. 
However, the proposed wording did not make sufficiently clear that it was the residential 
centre, as opposed to the complainant, who had taken the decision that the child could 
not attend the trip. Therefore, it did not adequately correct the inaccuracy, and there was 
a breach of Clause 1(ii). 

14. It was a matter of regret that the exchange of emails between the complainant and 
the publication had become heated and that the publication’s manner did not meet the 
standards of professionalism expected. However, the complainant had continued to 
engage with the publication’s staff and made no request that they desist from contacting 
him. Although the Editor had become discourteous in his correspondence with the 
complainant, this did not go so far so as to constitute harassment, intimidation or 
persistent pursuit. Therefore there was no breach of Clause 3. 

15. The Committee noted the complainant’s general concern that the article was based 
on information provided by a former member of the newspaper’s staff. However, the 
selection of material for publication is a matter of editorial discretion; the newspaper was 
entitled to report the information which it had received, as long as it did so in accordance 
with the terms of the Code. This point did not raise a breach of the Code. 

Conclusions 

16. The complaint was upheld. 



    Item                                  3 

Remedial Action Required 

17. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action should 
be required. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ 
Code, it can require the publication of a correction and/or an adjudication, the nature, 
extent and placement of which is determined by IPSO. 

18.  The newspaper had been entitled to report the parent’s claims, provided that they 
were clearly signalled as such. Where matters are reported as fact, care needs to be taken 
not to publish inaccurate, misleading or distorted information. In this case, such care had 
not been taken, as a letter from the residential centre to the parent showed that it took 
responsibility for the decision to stop the child attending the trip, rather than the 
complainant. The Committee considered that the appropriate remedy was the publication 
of a correction which made clear that the complainant had not stopped the child attending 
the trip. 

19. The original article appeared on page 2 and the correction would need to be 
published on that page, or further forward, and as a footnote correction to the online 
article. It should state that it has been published following an upheld ruling by the 
Independent Press Standards Organisation. The full wording should be agreed with IPSO 
in advance. 

 
  



    Item                                  3 

APPENDIX G 
 

Decision of the Complaints Committee 05869-19 Begum V The Daily Mirror 
 
Summary of Complaint 

1. Fatema Begum complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
Daily Mirror breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy) and Clause 6 (Children) of 
the Editors' Code of Practice in an article headlined "Scandal of 50,000 kids going hungry 
in summer holiday" published on 30 July 2019. 

2. The article reported that "record numbers of children" would "face school holiday 
hunger during the long summer break" and that "around 50,000 youngsters from 
disadvantaged homes will get free meals and activities inside schools as the Government 
quadrupled funding to tackle the crisis". The article reported that "charities have warned 
of a growing problem of holiday hunger as many families struggle to feed their kids at 
home".  The sub-headline reported that "schools need to feed children during [the] 
break" and appeared across a photograph of three children sat at a table eating at a 
summer club in Tower Hamlets. The photograph was also published with the caption 
"TREAT: kids enjoy fruit at Tower Hamlets summer school". The article featured a section 
titled "Tower Hamlets it's a tale of two cities" in which it was reported that more than 330 
children a day would receive a free breakfast and lunch in that borough. The article further 
reported that in the constituency of Poplar and Limehouse, 23,706 children lived in 
poverty, which was double the national average. The section featured a quote from a 
head teacher at a named school in Tower Hamlets which had “opened its doors” for a 
holiday club; she said that "no-one will be turned away". 

3. The article also appeared in much the same terms online under the headline "National 
food scandal as 50,000 kids to go hungry this summer holiday", published on 29 July. 

4. The complainant, the mother of two of the children featured in the photograph, said 
that the article breached the terms of Clause 1 as it gave the misleading impression that 
her children were poor and hungry. She said that the children attended the holiday club 
for recreational reasons, not financial reasons and said that the club was not means 
tested. 

5. The complainant said that publication of the photograph represented a breach of 
Clause 6; neither parent had provided consent for a national newspaper to photograph 
their children, or for their photograph to be published. The complainant said that although 
she had signed a consent form providing permission for photographs of her children to 
be taken and used for the  purpose of promoting the holiday club,  or for use on the 
school's web channels, the consent  did not extend to the publication of photographs in 
a national newspaper. The complainant said that the misleading impression created by 
the article that her children were poor and hungry had affected the children's time at 
school, as it had caused them distress and could lead to bullying. 



    Item                                  3 

6. The complainant said that the children had a reasonable expectation of privacy in 
relation to the information in the image and the circumstances in which it was taken; they 
should not have been photographed while they were eating and taking part in activities 
at the club. 

7. The publication denied any breach of the Code. It said that it had been invited to the 
club by the local council and that the club was specifically described to the publication as 
a "club which alleviates some of the pressures families face during the school holiday 
period when free school meals are unavailable". Further, the publication said that the 
local authority press release for the club provided details about child poverty rates in Tower 
Hamlets and the statistics for eligibility for receiving free school meals. The publication 
said that it was not inaccurate to publish the photograph of the children in the reported 
context. The publication noted that the club may have been portrayed in a different way 
to parents than it had been to the newspaper but said that it was entitled to rely on the 
council's description. 

8. In regard to the alleged breach of Clause 2, the publication emphasised that the 
invitation from the council clearly stated that filming and photography of holiday club 
activities, including meal preparation, was on offer to the publication. In circumstances 
where the publication had been invited to the club by the council and had been given 
permission by the council, as well as the school authorities to take photographs, the 
publication said that the children did not have a reasonable expectation of privacy whilst 
attending the club. 

9. The publication noted that Clause 6 states that children should not be photographed 
on issues concerning their welfare without parental consent but relied on the fact that the 
council had invited the press to take photographs and the complainant had also provided 
consent for the children's photograph to be taken. Further, the school authorities had 
provided permission for the children to be photographed at school and members of staff 
at the school were present when the reporter attended the club. The publication removed 
the image from the online article as a gesture of goodwill but said that there was no 
breach of Clause 6. 

Relevant Code Provisions 

10. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 
or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 

11. Clause 2 (Privacy) 



    Item                                  3 

i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health and 
correspondence, including digital communications 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 
consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures of information. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or private 
places where there is a reasonable expectation of privacy. 

12. Clause 6 (Children)* 

i) All pupils should be free to complete their time at school without unnecessary intrusion. 

ii) They must not be approached or photographed at school without permission of the 
school authorities. 

iii) Children under 16 must not be interviewed or photographed on issues involving their 
own or another child’s welfare unless a custodial parent or similarly responsible adult 
consents 

Findings of the Committee 
 
13. The article reported that record numbers of children would go hungry during the 
Summer holiday and that tens of thousands of children from disadvantaged homes would 
receive free meals at schools in a bid to tackle the issue. In this context, the article profiled 
a number of programmes which had been established across the country, one of which 
was the holiday club attended by the complainant’s children in the London borough of 
Tower Hamlets. The piece drew a contrast between the wealth of the capital’s 
neighbouring financial centre and the poverty in the borough, highlighting that 21,000 
meals would be served as part of a council scheme. The Committee considered that 
publication of the image of the complainant’s children in this context was misleading as it 
implied that the complainant’s children were living in poverty and were in need of free 
meals during the Summer holiday. The complainant said that this was not the position 
and that her children had attended the holiday club for other reasons, which was not 
disputed by the publication. While the Committee acknowledged that the council's 
invitation to the publication to attend the club had explained that the club “alleviates some 
of the pressures families face during the school holiday period when free school meals 
are unavailable”, the newspaper had not taken any steps to verify that the children 
appearing in the photograph were attending for these reasons, rather than for the 
activities which were also offered at the club. Given the sensitivity of the subject matter of 
the article and that the children were clearly identifiable, the Committee found that the 
publication of the image of the complaint’s children, in the context of an article which 
focussed on child poverty, represented a failure to take care not to publish misleading 
information in breach of Clause 1(i). While the Committee acknowledged that the 
publication had removed the photograph, it did not make any offer to clarify or correct 
the misleading information and there was a further breach of Clause 1(ii). 



    Item                                  3 

 
14. Clause 6(ii) provides that children must not be approached or photographed at school 
without permission of the school authorities. In this case, the publication had been invited 
by the school authority to attend the holiday club and to take photographs; the Committee 
was therefore satisfied that there was no breach of Clause 6(ii). However, the article 
centred on child poverty and the need for some children to receive free meals, both 
sensitive issues involving the welfare of children.  The image of the complainant’s 
children was published in an un-pixelated form in order to illustrate the article and, as 
such, the terms of Clause 6(iii) were engaged. The Committee noted that the newspaper 
was invited by the school authority to take photographs at the club and that the authority 
had described the club in the terms noted above. However, in situations involving a child’s 
welfare, a publication relying on a third party to obtain consent from a custodial parent 
should ensure that it represents informed consent for the purpose intended. The consent 
form, which the parents had signed, gave permission for their children to be 
photographed for “promotional purposes relating to this programme”. The Committee 
considered that the limited purposes for which consent had been provided did not cover 
the taking of a photograph to illustrate an article which focused on child poverty. The 
consent of a custodial parent had not, therefore, been obtained to photograph the 
complainant’s children for the purpose for which the image was used and there was a 
breach of Clause 6. 

15. The complainant had provided consent for her children's photograph to be taken 
while they attended the club, and the image alone did not include any private information 
about them. As such, the photograph of the children had not been taken in circumstances 
where they had a reasonable expectation of privacy. There was no breach of Clause 2. 

Conclusions 

16. The complaint was partly upheld. 

Remedial Action Required 

17. Having upheld a breach of Clause 1 and Clause 6, the Committee considered what 
remedial action should be required. In circumstances where the Committee establishes a 
breach of the Editors’ Code, it can require the publication of a correction and/or an 
adjudication, the terms and placement of which is determined by IPSO. 

18. The Committee considered that the circumstances in this case were exceptional. The 
publication had been invited to take photographs by the school authority, albeit that the 
invitation would not mean that all of the obligations under the Code were satisfied. The 
Committee also acknowledged that the invitation to attend the club had referenced the 
provision of free meals at the holiday club when free school meals were otherwise 
unavailable and was sent together with a link to a child poverty report. There were, 
therefore, reasonable grounds for the publication’s understanding that some of the 
children were attending the club for reasons linked to poverty. The Committee also noted 
that the publication had removed the photograph prior to the complainant complaining 



    Item                                  3 

to IPSO. Nevertheless, the publication did not take the necessary care to establish the 
reason for the attendance of the children before publishing the photograph and to ensure 
that the consent of a custodial parent had consented to the photograph being taken for 
the purpose intended. The Committee considered that the appropriate remedy was the 
publication of a correction to make the complainant’s position clear. 

19. The Committee then considered the placement of the correction. The article appeared 
on pages 4 and 5 in print. Therefore, the correction should appear on page 4 or further 
forward. It should also appear as a footnote to the online article. It should state that it has 
been published following an upheld ruling by the Independent Press Standards 
Organisation. The full wording and position should be agreed with IPSO in advance. 

  

 
 
  



    Item                                  3 

APPENDIX H 

Paper No. File Number Name v Publication 
1804 05157-19 Bashagha v thesun.co.uk 
1795 05411-19 Lennox v The Jewish Chronicle 
1803 06211-19 MacKenzie v Press & Journal 
1734 02851-19 Mulliss v The Sun 
1788 04850-19 Young v Teeside Live 
1793 05158-19 Bashagha v Mail Online 
1809 05337-19 Cameron v Sunday Mail 
1810 07799-19 Morse v worcesternews.co.uk 

 
 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present          Sir Alan Moses (Chairman)
	Richard Best
	Nazir Afzal
	Andrew Brennan
	Lara Fielden
	Janette Harkess
	David Hutton
	Helyn Mensah
	Mark Payton
	Andrew Pettie
	Miranda Winram
	Peter Wright (Items 11-16)
	In attendance:  Charlotte Dewar, Director of Operations
	Michelle Kuhler, PA and minute taker
	Matt Tee, Chief Executive
	Lauren Sloan, Joint Head of Complaints
	Also present:  Members of the Executive:
	Katrina Bell
	Rosemary Douce
	Hanno Fenech
	Darryl Garvey
	Alice Gould
	Sophie Malleson
	Thomas Moseley
	Sean Sutherland
	Observers:            Lord Edward Faulks QC
	Jonathan Grun, Editors’ Code Committee

